menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nectarineboom ziek?

Mmulders

Mmulders

Hopelijk kan iemand van me helpen met het volgende:
Nectarineboom hebben we rond december in de tuin (volle grond) gepland. Heb hem als cadeau gekregen dus weet even niet zo goed waar hij vandaan komt.
In april heeft hij nog mooi in de bloei gestaan en was er niks met de boom aan de hand. Redelijk snel daarna zijn de bladeren en takken gaan verdorren. De boom krijgt naar mijn idee wel voldoende water en zeker voldoende zonlicht.

Op internet opgezocht wat het zou kunnen zijn en kwam op de krulziekte uit. Heegt iemand enig idee of dat dit ook is? En zo ja wat ik er het beste tegen kan doen? En mocht het niet om de krulziekte gaan wat er dan aan de hand kan zijn met mijn nectarineboom?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Fruit

zaterdag 16 mei 2020 - 18:00
Mmulders

Mmulders

Hier nog een foto van het voooraanzicht

Fruit

zaterdag 16 mei 2020 - 18:02
Tuinprins

Tuinprins

Bij krulziekte is het blad, zoals de naam al zegt, raar gekruld. Als je googelt op 'krulziekte' dan zie je talloze afbeeldingen van aangetast blad.

Verdord blad wijst eerder op Monilia, ook bekend als tak- en bloesemsterfte. Dit is een schimmelziekte die de plant via de bloesem binnenkomt. Komt de laatste jaren veel voor bij Japanse sierkersen maar ook bij vruchtdragende leden van de Prunus familie (nectarine= Prunus persica nucipersica).

Tegen Monilia is niet zo veel te doen. Vaak wordt aangeraden de aangetaste delen weg te snoeien tot gezond weefsel.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 16 mei 2020 - 18:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon