menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pruimelaar ziek?

Ga naar meest recente reactie

Ignacio

Ignacio

Langs ons terras hebben wij 3 pruimelaars staan in leivorm.
Deze zijn aangeplant in april 2018, ze zijn goed aangeslagen en hebben de hete zomer goed doorstaan.
Op het einde van de zomer stonden ze mooi in het groen en waren fors uitgelopen.
In oktober heb ik ze teruggesnoeid.

Dit voorjaar vertoonden alle boompjes mooie knoppen, de R C d'althan en de Queen Victoria hebben een aantal bloesems gehad, de Mirabelle nog niet. Met het mooie weer van de afgelopen week zijn de linkse en rechtse boom mooi in blad gekomen. Het viel me op dat de middelste achterop bleef.

Nu ben ik dit van dichterbij gaan bekijken en heb het volgende vast gesteld:
- De blaadjes die reeds opengekomen waren, zijn nu opgekruld en vertonen een zwarte verkleuring
- De overige bladknoppen, en vooral deze op de twijgen, zijn zo goed als verdroogd. De bladknoppen op de hoofdstam en de grote gesteltakken zijn nog enigszins groen
- De paar bloesems die er waren, zijn bruin. Dit is misschien normaal?
- Onder de schors van de twijgen is het oranje/bruin
- Onder de schors van de stam en hoofdtakken is het nog mooi groen

Iemand een idee wat hier het probleem zou zijn? Is dit een ziekte? Zo ja zijn de andere bomen dan ook in gevaar?

Fruit

donderdag 25 april 2019 - 23:19
Ignacio

Ignacio

Het verschil is duidelijk merkbaar:

Fruit

donderdag 25 april 2019 - 23:20
Ignacio

Ignacio

Telkens is de donkere verkleuring aan de rand merkbaar, dit op de weinige blaadjes die er op staan.
De grond rond de wortels is nog mooi vochtig (we hebben hier een zandleem, die het vocht mooi vasthoudt) en erbovenop ligt een mulchlaag. Het lijkt niet echt door droogte te komen dus.

Fruit

donderdag 25 april 2019 - 23:33
Tuinprins

Tuinprins

In principe kunnen er twee dingen aan de hand zijn:

1. de boom heeft toch problemen met aanslaan d.w.z. hergroei ondanks het feit dat de boom het vorig jaar na de aanplant goed deed. Als je de boom goed verzorgt (d.w.z. voldoende water geeft) dan kun je alleen maar afwachten en kijken wat de boom doet.

2. een aantasting door Monillia / tak- en bloesemsterfte (naar mijn mening het meest waarschijnlijke). Dit is een schimmelziekte die met name bladverliezende leden van de Prunus familie treft. De afgelopen 10 jaar is het aantal gevallen van Monillia sterk gestegen. In NL zijn tegen deze aantasting geen middelen meer beschikbaar maar ik vermoed dat je in België woont en dan zijn er nog een aantal anti-schimmelmiddelen voor de gewone consument op de markt die zouden helpen tegen Monilia. Ik heb geen ervaring met deze middelen dus of ze werkelijk effectief zijn kan ik niet zeggen.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 26 april 2019 - 06:13
WiPe

WiPe

Die boompjes hebben nauwelijks plaats voor hun wortels.
vrijdag 26 april 2019 - 09:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon