menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grote druivelaar uitsteken in september? Is dit mogelijk?

lanne

Lanne

Ongeveer half september mag ik een druivelaar gaan uitsteken, die weg moet wegens verbouwingen . Langer wachten kan spijtig genoeg niet. Hij is ongeveer 4 jaar oud en groeit horizontaal tegen een gevel. Er staan op het ogenblik wel 20 blauwe trossen op. Ik zou hem een kans willen geven door hem in een grote pot te laten groeien ( ik heb geen andere plaats voor hem). Hij moet dus sterk ingekort worden , misschien zelfs tot op kale stam. Is er nog gevaar om te bloeden? Kan ik dit eventueel stoppen met een sterke spanband? Is er kans dat hij de operatie overleeft?
Welke potgrond geef ik hem best? Mediterrane compost van DCM ?
Alle ervaringen zijn welkom.
donderdag 10 september 2015 - 08:57
sugar

Sugar

't Zou kunnen dat die plant extreem gaat bloeien als je die nu gaat uitsteken. Beter zou zijn om dat in de winter te doen. Ik zou de plant ontdoen van al zijn bladeren en dan uitsteken. Opplanten in een ruime pot in goeddrainerende potgrodn (evt wat fijne kiezel toevoegen).
Je kan dan veel later snoeien, omdat de plant niet kan uitdrgen (geen bladeren meer)
zondag 20 september 2015 - 11:06
lanne

Lanne

Sugar,
Ik zie je reactie nu pas, spijtig genoeg kan ik niet tot december wachten . Toch bedankt voor je reactie.
donderdag 24 september 2015 - 15:17
sugar

Sugar

Wat ik je aan heb gegeven is om het nu te doen : alle bladeren verwijderen maar niet in oud hout snijden. dan gaat die dat met zekerheid overleven.

In februarie ovlgend jaar dan gesteltakken terugsnoeien
zaterdag 26 september 2015 - 19:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon