menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vaccinium corymbosum kruisbestuiving

Ga naar meest recente reactie

seal

Seal

Ik heb 4 struiken van de bosbes vaccinium corymbosum. Ik lees dat kruisbestuiving een grotere opbrengst geeft maar kan niet vinden welke soorten elkaar bestuiven. Wie heeft hier ervaring mee?
woensdag 2 april 2014 - 22:16
Bombycilla

Bombycilla

Er is maar 1 soort Vaccinium corymbosum met kruisbestuiving wordt hier bedoeld dat je meerdere planten moet hebben en die heb je dus
donderdag 3 april 2014 - 14:09
Pieter

Pieter

Zijn die 4 struiken verschillende cultivars? Indien ja, dan heb je inderdaad verschillende planten. Zijn ze allevier van dezelfde cultivar dan heb je technisch gezien maar 1 plant...
donderdag 3 april 2014 - 15:11
Morlo

Morlo

Het zijn allemaal dezelfde cultivars
donderdag 3 april 2014 - 17:19
Morlo

Morlo

Oh, misschien wat verwarrend. Seal en Morlo zijn dezelfde; Seal profiel gebruik ik als zaai tuin in digituin
donderdag 3 april 2014 - 17:25
Bombycilla

Bombycilla

Zijn ze allevier van dezelfde cultivar dan heb je technisch gezien maar 1 plant...

Ik zou zeggen neem er nog een.

Ook al zijn het de zelfde cultivars noemt men het nog steeds kruisbestuiving wanneer ze elkaar bestuiven en niet zichzelf
vrijdag 4 april 2014 - 09:28
seal

Seal

Heb advies gekregen om Cranberries ernaast te zetten. Ik weet niet echt of dat de oplossing is. Undertssen heb ik cultivars gevonden van mijn bosbes dus koop ik daar een van
vrijdag 4 april 2014 - 12:03
Pieter

Pieter

Dan mag je mij eens het verschil uitleggen tussen zichzelf bestuiven en elkaar als het dezelfde cultivar is. Genetisch gezien zijn ze identiek.
zaterdag 5 april 2014 - 19:48
Bombycilla

Bombycilla

bestuiving der stampers van een bloem met stuifmeel van een andere plant van dezelfde soort
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/kruisbestuiving
zondag 6 april 2014 - 10:37
powerlite

Powerlite

@Bombycilla,

dan moet je het woordenboek verder gebruiken.
Zie eens wat een plantensoort betekent.

Om het simpel te zeggen , Een Appelboom dat is een soort.

1 soort heeft ettelijke cultivars. bvb Jonagold , Granny smith , Braeburn....
Cultivar hier in de betekenis van Variëteit.

2 planten van dezelfde cultivar doen geen kruisbestuiving , zoals hierboven al aangehaald die zijn genetisch identiek.
zondag 6 april 2014 - 13:46
Morlo

Morlo

Ja, je moet binnen hetzelfde soort blijven.
Het moet dus een vaccinium blijven qua soort en op hetzelfde moment bloeien, binnen het soort.
met appels is het gemakkelijker ; Daar zijn voldoende voorbeelden van. Cox orange en Golden deliciuos zijn goede kruisbestuivers.
Vaccinium corymbosum 'Bluecrop' heb ik , Vaccinium macrocarpon is de cranberry welke mij geadviseerd wordt. Nu maar hopen dat ze op hetzelfde moment bloeien.
zondag 6 april 2014 - 14:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon