menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zoete kersen snoeien of niet

Ga naar meest recente reactie

ositune

Ositune

Ik heb 6 kerselaars(halfstam) staan : Big Van, Early Rivers, Hedelfinger, Big Blanc, Big Blanc Rose & Big Noir. Ik heb die gesnoeid volgens de regels(3 jaar geleden bij aanplant), maar ze lopen niet niet zo goed meer uit, de toppen vliegen er met noodweer uit, en van 2 bomen groeit de harttak zelfs naar beneden , nog nooit gezien. Ze dragen fruit en zijn niet ziek.
Ze staan wel in nogal vochtige grond(maar staan nooit in het water), en ik weet dat kerselaars daar niet van houden, daarom heb ik de grond ook luchtig gemaakt.
Mijn oom heeft een boomkwekerij, zijn vader is die zaak begonnen als fruitboomkwekerij, en mijn oom heeft mij verteld dat je kerselaars best ongemoeid laat. Ik heb buiten die kerselaars ook nog 6 verschillende appelrassen, 5 verschillende pruimenrassen, 4 verschillende perenrassen, en 2 perzikbomen staan, en die reageren allemaal WEL op mijn snoei zoals ze zouden moeten doen, dus toch best handen afhouden van kerselaars??
zondag 27 januari 2013 - 19:41
WiPe

WiPe

Ik zou eerst en vooral aanraden om de plantdiepte te controleren. Dat is in mijn ogen een standaardprocedure bij bomen die het slecht doen na aanplant. De bovenste wortels mogen maar net onder de grond zitten.
woensdag 30 januari 2013 - 13:24
ositune

Ositune

Daar ligt het niet aan, de entplaats zit netjes boven de grond, de bomen staan even diep als ze in de kwekerij stonden, maar gisteren heb ik de oplossing toevalllig gevonden in een boek. Verleden jaar zaten er hordes zwarte bladluizen aan de kersenbomen, waardoor de bladeren samenkrulden. Ik heb eerst met brandnetelgier gespoten, geen of weinig effect, daarna lieveheersbeestjes uitgezet, maar de mieren die de luizen melken, vielen de lieveheersbeestjes aan.
Daarna een pesticide dat de nuttige insecten spaart(alhoewel ik nogal weigerachtig sta tegenover zulke produkten) gespoten, en dat had onmiddellijk effect, maar blijkbaar hadden de luizen al veel schade aangericht, en is dat de reden van de problemen(hoop ik). Dus dit jaar onmiddellijk de luizen te lijf!!!!
zaterdag 2 februari 2013 - 12:03
annemiek123

Annemiek123

Ook ik had afgelopen jaar veel last van zwarte luis in de kersen, niets aan gedaan en het werd dan ook niets met deze 2 boompjes, helaas ga ik dat dit jaar anders aanpakken....wel spuiten inderdaad! hoop dit jaar op 2 mooie boompjes..
De takken zitten al vol knoppen.
zondag 17 maart 2013 - 19:04
jfk1

Jfk1

na hoeveel jaar kun je kersen verwachten aan je kerstboompje
het is een laagstam hij staat nu 2 jaartje .maar nog geen kerst er aan .
zondag 31 maart 2013 - 16:31
baloe

Baloe

heb er de eerste jaren niet veel van gehad, maar heb elke soort wel kunnen proeven.
maandag 1 april 2013 - 11:31
ositune

Ositune

Laagstam zou toch in zijn derde jaar moeten laden, mijn halfstammen hebben dit jaar enkele vruchten gedragen in hun derde jaar van aanplant. Valt te zien hoe oud je boom uit de kwekerij komen, die van mij hadden hun gesteltakken al.
zondag 7 april 2013 - 21:15
sugar

Sugar

Hangt van allerlei factoren af. Ook van de gebruikte onderstam (ja, daar is hij weer met zijn onderstammen).
Als de boom gekocht is bij een boomkweker is er een redelijke kans dat de kers op Gisela 5 onderstam is ge
maandag 8 april 2013 - 00:35
jack1

Jack1

ik heb hier 3 kersen 2 de zelfde 1 ander boompje
de naam van die 2 zelfde boompjes weet ik ..die is . Prunus Techlova Gisela 5

maar van mijn ander boompje weet ik de naam niet meer
de 2 zelfde hebben een lange groei dus niet veel zijtakken het andere boompje is veel meer met zijtakken .

zijn die 2 Prunus Techlova Gisela 5 nu bestuivers of niet ??
ze staan nu ongeveer 2 zomers meen ik
maandag 8 april 2013 - 09:39
sugar

Sugar

Techlovan is een modern ras. Die zijn volgens mij niet zelfbestuivend, maar mogelijkerwijs zorgt het derde boompje wel voor bestuiving.

Je hebt onderstam Gisela 5 voor die boompjes, dus normaal zou je dit jaar toch de eerste bloemvorming moeten zien (en nu eigenlijk al de bloemknoppen kunnen zien)
maandag 8 april 2013 - 19:38
jack1

Jack1

maar krijg ik dan wel aan al die 3 boompjes kersen ??
ik zie nu aan het vertakte kerstboompje dikke knoppen zitten .maar of dat bloem knopjes zijn .we zullen het binnen kort zien ..
dinsdag 9 april 2013 - 08:09
sugar

Sugar

Wacht eerst al eens af of je dit jaar bloemen hebt. Daarna zullen we wel zien of de onbekende kerselaar jouw Techlovan bestuift. Als je die boompjes tegelijkertijd hebt gekocht bij een boomkweker, zal die daar wel over nagedacht hebben en een goede bestuiver verkocht hebben.

Dus
1. Wachten op bloesem

1a Geen bloesem dit jaar? Volgend jaar beter

1b Wel bloesem dit jaar
1bA : Wel vruchtzetting : alles is OK
1bB: Geen vruchtzetting -> je hebt waarschijnlijk een bestuivingsprobleem, dat kan makkelijk opgelost worden door nog een (ander) kersenboompje erbij te zetten
dinsdag 9 april 2013 - 20:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon