menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Framboos vraagjes

Ga naar meest recente reactie

HappyDeez

HappyDeez

Ik heb een zomerframboos en ook een herfstframboos. Helaas weet ik niet meer welke wie is.
Kan ik dit ergens aan zien?

En hoeveel uur zon per dag heeft de framboos ongeveer nodig om goed te groeien?

Als ik wil gaan stekken, in welke periode van het jaar kan ik dat het beste doen?
zaterdag 14 april 2012 - 19:25
powerlite

Powerlite

Aan mijn zomerframbozen komen nu al volop bloemknoppen.
Herfstframbozen zijn een stuk later.

Je kan ze natuurlijk beiden laten groeien , en als er in pakweg augustus bloemen komen op de nieuwe scheuten die nu uit de grond komen , dan is het een herfstframboos.
zaterdag 14 april 2012 - 19:34
sugar

Sugar

Ik heb op mijn herfstframbozen ook al bloemknoppen hoor.
Als je die niet terug snoeit krijg je bij herfstframbozen ook een oogst in juni.

Hersftframbozen hebben meestal meer stekeltje sop de jonge scheuten, maar dat is ook geen zekerheid. Wat je nu mag doen is alle takken die al vruchten hebben gedragen wegsnijden.
zaterdag 14 april 2012 - 20:01
HappyDeez

HappyDeez

Ik had waar nodig al wat gesnoeid. Het gaat om nog erg jonge planten dus viel er nog niet veel te snoeien. Is het trouwens belangrijk dat ze op een erg zonnige plek staan of mag het ook halfzon?
zaterdag 14 april 2012 - 20:16
HappyDeez

HappyDeez

Mijn framboos doet het op zich wel oke, maar ik heb maar 1 stengel. Het is een plant van vorig jaar. Ik denk dat het een zomerframboos is, maar weet niet zeker.
Heb ik iets verkeerd gedaan waardoor het maar 1 stengel blijft( de stengel is van vorig jaar, of komt dat omdat het nog een jonge plant is?

Fruit

dinsdag 24 april 2012 - 15:34
HappyDeez
dinsdag 24 april 2012 - 15:34
guy_fruit

Guy_fruit

De nieuwe scheuten zullen later wel ontstaan.
Om direct veel nieuwe scheuten te bekomen kan je de oude tak op 50 cm inkorten, maar dan heb je bijna geen bessen meer.

Guy
woensdag 25 april 2012 - 16:44
HappyDeez

HappyDeez

Dat gaan we dan maar niet doen. Dankjewel voor je reactie.
woensdag 25 april 2012 - 16:46
Kriskras

Kriskras

Haapydeez schreef:

k had waar nodig al wat gesnoeid. Het gaat om nog erg jonge planten dus viel er nog niet veel te snoeien. Is het trouwens belangrijk dat ze op een erg zonnige plek staan of mag het ook halfzon?

Het ging om een nieuwe aanplant, dus is die snoiepartij niet enkel overbodig maar bovendien contraproductief geweest.

Het lijkt mij nuttig even aan het abc van het zijn en wezen der frambozen te herinneren.

- Een "stengel" gaat gemiddeld 3 jaar mee (tot max 5 jaar) en sterft dan af. Het voortbestaan van uw "plantage" hangt dus volledig af van de nieuwe scheuten.

- Zomerframbozen bloeien en geven vruchten vanaf eind juni tot begin augustus. Daarna is het ermee gedaan.

-Herfstframbozen bloeien en geven vruchten tweemaal per jaar. Een eerste maal begin juni. Een tweede maal vanaf half augustus tot aan de eerste vorst. Dit wel pas vanaf het derde jaar ongeveer, en op voorwaarde dat men niet zomaar in het wilde weg heeft gesnoeid.

- Hoe meer zon, hoe meer frambozen. Halfzon kan ook, op voorwaarde dat er rond de middag minstens een uurtje volle zon beschikbaar is.

Mijn advies is met het eventuele snoeien te wachten tot half april, zowel voor de hertsframbozen als voor de zomersen. Dan is duidelijk welke takken dood zijn en welke niet. En kan men zonder probleem de dode takken weghalen.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 29 april 2012 - 11:49
sugar

Sugar

Niet mee eens. Je haalt de frambozenstengels weg nadat ze gebloemd hebben. Oudere takken geven vruchten van mindere kwaliteit en worden makkelijk zieker. Ze remmen ook de groei van de jonge takken af.

Je kan herfstframbozen laten remonteren in de zomer, maar als je ook zomerframbozen hebt zou ik dat niet doen (dan heb je een rijkere dracht einde van het jaar)

De takken die je wegsnoeit laat je nog twee weken onderaan de planten liggen.
zondag 29 april 2012 - 12:20
Kriskras

Kriskras

sugar schreef:

Niet mee eens. Je haalt de frambozenstengels weg nadat ze gebloemd hebben. Oudere takken geven vruchten van mindere kwaliteit en worden makkelijk zieker. Ze remmen ook de groei van de jonge takken af.

Het spijt mij zeer, maar u slaat de bal volledig mis.

De herfstframbozen geven goede vruchten een tweede maal in juni - er staan hier nu reeds honderden bloemknopjes klaar, ondanks het eerder fris weertje. . En vormen een niet onbelangrijk deel van mijn jaarlijkse productie. De vruchten zijn soms een ietsje kleiner maar des te zoeter.
Stengels van herfstframbozen die voordien worden weggesnoeid, dat is mijns inziens een loutere verspilling. En daarbij, variëteiten zoals "autumn bliss" hebben nauwelijks last van ziekten.

Er volgt een fotootje van zodra ze allemaal in bloei staan.
zondag 29 april 2012 - 12:52
sugar

Sugar

Tuurlijk, ik sla de bal helemaal mis. Net zoals iedereen anders.

Als jij aangeeft dat je frambozenstengels 3-5 jaar meegaan, bewijst dat jouw ongelijk.

Door correct te snoeien, heb ik ieder jaar zoveel nieuwe uitlopers dat die oude planten gewoon weg moeten. De planten steken hun energie namelijk niet in die oude takken.

Zomerframbozen zijn lekkerder dan herfstframbozen. Dus verkies ik in de zomer zomerframbozen te eten, in de herfst eet ik dan herfstframbozen.
zondag 29 april 2012 - 16:25
HappyDeez

HappyDeez

Fijn, nu weet ik dus echt niet hoe en wanneer te snoeien
Bij mijn ene framboos( van de foto) wanneer kan ik daar nieuwe stengels verwachten?
zondag 29 april 2012 - 16:49
powerlite

Powerlite

Ik zou zeggen

Als je zowel zomer als herfstframbozen hebt , snoei dan de zomerframbozen dra de bessen er af zijn en de herfstframbozen in de winter wat eigenlijk ook neerkomt op "als de bessen er af zijn".
Herfstframbozen hun takken laten staan voor het volgende jaar is heel erg belastend voor de plant , de oogst in juni gaat ten koste van de herfstoogst.
En ik vermoed dat hoe betere grond je hebt , hoe minder nadeel je zal ervaren.
zondag 29 april 2012 - 17:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon