menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boom

Ga naar meest recente reactie

sunjet

Sunjet

wie kent de eigenschappen van een wolmispel
maandag 8 januari 2007 - 18:39
cetinel

Cetinel

wat bedoel je met eigenschappen?? of hij vorstgevoelig is??
bij mijn weten kan de wolmispel prima in vollegrond buiten de winters hier overleven...
alleen moet je blijkbaar geen vruchten verwachten van je wolmispel,maar tis een mooie boom!
de mijne zijn nu nog maar rond de dertig cm hoog(voorjaar gezaaid) en zitten voorlopig binnen in potten maar de bedoeling is om ze in het voorjaar buiten uit te planten.
dinsdag 9 januari 2007 - 08:55
sunjet

Sunjet

wat ik bedoel is hij vorstbestendig ik heb ook gehoord dat de boom bladhoudend zou zijn klop dat en
vermeerderen met stekken of zaaien
dinsdag 9 januari 2007 - 09:34
cetinel

Cetinel

is vorstbestendig en bladhoudend ja ,dat klopt
zelf heb ik ze gezaaid,weet niet hoe het zit met stekken,maar dat moet ook te doen zijn denk ik.
duurt ongeveer 2 maand eer de zaden( soort kastanjeachtige bruinglanzende zaden)doorkomen
maar verder makkelijk te zaaien,kwamen bij mij allemaal boven ,en ook degenen die ik aan een vriend gaf zijn allemaal uitgekomen.
dinsdag 9 januari 2007 - 12:41
Adrienne

Adrienne

Sunjet even gegoogeld,

Loquat of Japanse Wolmispel ( Eriobotrya Japonica )
De loquat (Eriobotrya japonica), Japanse (wol)mispel of neffel is een bekende vrucht uit de rozenfamilie. Het is een groenblijvende 5 - 10 m hoge boom met tot 13 x 35 cm grote bladeren, die inheems is in Zuidoost China en Japan. In deze landen wordt hij al meer dan 1000 jaar als fruitboom gekweekt.

Jonge takken zijn wollig behaard. De alternerend geplaatste bladeren groeien vooral in de scheuttoppen dicht opeen. De bladeren zijn lancetvormig en toegespitst. Jonge bladeren zijn dicht en wollig behaard en oudere bladeren zijn open behaard. De bladeren zijn aan de onderkant glanzend en donkergroen en aan de onderkant lichtgroen en dof. De 1,5 - 2 cm grote bloemen staan met 30 - 150 stuks in roodbruin behaarde pluimen aan de scheuttoppen.

De eivormige, oranje vrucht is 3 - 8 x 2 - 5 cm groot. Onder de oranje schil zit het zeer sappige, aromatische, zoetzure vruchtvlees, wat enigszins doet denken aan abrikoos. De vrucht bevat 2 - 5, tot 2 cm grote, ovale, afgeplatte zaden. Tegenwoordig wordt de loquat wereldwijd in mediterrane gebieden en de subtropen gekweekt.
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 10 januari 2007 - 21:25
cetinel

Cetinel

en lekker dat die zijn!!( de vruchtjes dus)
donderdag 11 januari 2007 - 12:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon