menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Opal pruim

Ga naar meest recente reactie

liefhebber

Liefhebber

hallo,

mijn pruimenboom,staat nu enkele jaren,zit vol bloesem elk jaar,maar geeft bijna geen pruim,hooguit 2 of drie.

het moet een zelfbestuiver zijn,ik heb hem ook al een paar jaren met een kwastje bewerkt om te helpen met de bestuiving,maar het mag niet baten.
moet ik nu toch een andere pruim er bij zetten voor de bestuiving?
hij bloeit dus goed,maar na de bloei vallen alle vruchtbeginsels/uitgebloeide bloemen er af!

wat zij juli ervaringen?

zaterdag 21 mei 2011 - 12:31
printemps

Printemps

Hartelijk welkom

Ik heb ook een Opal en de eerste 3 jaar had ik ook maar 1 of 3 stuks
Zodoende ik hem al mijn "1pruimboom" noemde
Dit jaar hangen er een 15 tal aan
Ik heb ook geen andere staan en in de buurt staan er ook geen bomen
Weet het verder ook niet misschien even te koud geweest ? mijne staat ingesloten tegen een muur

mvg
zaterdag 21 mei 2011 - 14:12
liefhebber

Liefhebber

mijn boom staat tegen een schutting,ik denk dat de boom er een 5 jaar staat!
het was dit jaar een prachtig voorjaar warm genoeg voor de bijen,maar toch een hele slechte bevruchting!
zaterdag 21 mei 2011 - 19:44
guy_fruit

Guy_fruit

Is het een halfstam, hoogstam of laagstam pruimenboom?
Stonden er veel bloemen op of niet zo veel?
Heb je kort na de bloei vele vruchten zien hangen en zijn ze er later afgevallen?

De droogte tijdens en na de bloei kan een negatieve invloed hebben op de vruchtzetting...
Tip:
http://fruitabc.blogspot.com/2011/03/bestuiving-is-belangrijk-bij.html

Guy
zaterdag 21 mei 2011 - 21:23
liefhebber

Liefhebber

mijn pruim is een laagstam geleid tegen een schutting,er staan bijna elk jaar veel bloemen op,maar direct na de bloei,zie je de bloemen en vruchtbeginsels geel worden en er af vallen.
zondag 22 mei 2011 - 10:53
guy_fruit

Guy_fruit

Het lijkt me dan toch een probleem van bestuiving. Nochtans is Opal meestal wel zelfbestuivend.
Heb je er ooit al vruchten aan gezien en is het wel zeker 'Opal'?
In sommige kwekerijen gaat men een ontbrekend ras vervangen door een ander ras.

Misschien toch maar een ander pruimenras bijplanten ofwel een ander (zelfbestuivend) pruimenras in de kop enten (oculeren).

Guy
zondag 22 mei 2011 - 13:05
liefhebber

Liefhebber

ik heb er wel vruchten aan gehad,2 of 3 per jaar,of niets.
aan de vruchten te zien is het wel opal.
zondag 22 mei 2011 - 14:27
guy_fruit

Guy_fruit

Er is de laatste jaren op vele plaatsen aantasting van de pruimenzaagwesp. Deze tast de heel jonge vruchtjes aan en doet ze snel afvallen.
Door direct na de bloei te controleren op de hoeveelheid vruchtjes en eventuele aantastingen kan je dat zelf weten.

Een extra bestuiver lost bij dergelijke insectenaantasting niets op.

Guy
zondag 22 mei 2011 - 21:22
liefhebber

Liefhebber

is de pruimenzaagwesp,ook een werkelijke wesp,zoals we die kennen als hinderlijk beest?

waaraan kan ik de aantasting herkennen?

en is de aantasting nu op dit moment ook nog te herkennen,zodat ik kan kijken of hij er nu in zit?
zondag 22 mei 2011 - 21:32
guy_fruit

Guy_fruit

Het is een erg kleine wesp die niet opvalt.
De schade kan je herkennen vanaf eind april of begin mei als je de vruchtjes controleert. Aangetaste vruchtjes vertonen een klein bruin litteken. Snij je dergelijke vrucht open dan zit er meestal een witte made in. Die "made" kan meerdere vruchten beschadigen en doen afvallen.
De kans is klein dat je nu nog die aangetaste vruchten kan vinden.
Momenteel is het periode van de pruimenmade...
Tip:
http://fruitabc.blogspot.com/2011/04/pruimenzaagwesp-doet-vruchtjes-afvallen.html

Guy
zondag 22 mei 2011 - 21:51
liefhebber

Liefhebber

oke,er kan toch heel wat loos zijn met zo'n pruim,nou herinder ik mij dat de vruchtbeginsels die afvallen,allemaal geel worden,en dan afvallen,zegt dat nog iets?
zondag 22 mei 2011 - 23:55
guy_fruit

Guy_fruit

Het zou kunnen, maar volgende keer enkele jonge vruchtjes direct doorsnijden om de inhoud te controleren.
Als de steen intact is dan is er geen beschadiging geweest.
maandag 23 mei 2011 - 20:56
liefhebber

Liefhebber

oke,dat ga ik zeker doen!

inmiddels heb ik een aardig idee over wat er mogelijk aan de hand kan zijn,ik heb mij inmiddels ook meteen maar geabonneerd op de nieuwsbrief van van die link die je gegeven hebt.

ik ga met al de informatie zeker aan de slag,en hoop toch op een gegeven ogenblik wat meer pruimen aan het boompje te krijgen!

hartelijk dank!
dinsdag 24 mei 2011 - 17:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon