menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Perenziekte

Ga naar meest recente reactie

Victor44

Victor44

Ieder jaar opnieuw word ik geconfronteerd met deze perenziekte die plots toeslaat.Wie kan me zeggen wat dit is,en wat ik hieraan zou kunnen doen. Het betreft nml. zwart worden en afsterven van jonge scheuten
Bijgevoegd een paar foto's ter verduidelijking
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
Alvast bedankt voor mogelijke antwoorden
Victor
vrijdag 29 april 2011 - 14:23
Pieter

Pieter

Van ziekten op peer ken ik eigenlijk niets, maar de door jou getoonde symptomen doen me aan een fysiologisch probleem denken in de aard van calciumgebrek of zo. Ik weet niet als er hier mensen zijn die iets meer kennen van peren?
vrijdag 29 april 2011 - 15:26
snarfie

Snarfie

misschien teveel voedsel???
vrijdag 29 april 2011 - 16:38
printemps
vrijdag 29 april 2011 - 18:03
Eve

Eve

Yep, bacterievuur of fireblight. Alle blaadjes direct weghalen en verbranden of thuis in de vuilbak doen. Wij moesten de boom uiteindelijk weghalen.
zaterdag 30 april 2011 - 11:39
Victor44

Victor44

Alhoewel...er is geen slijm te zien op deze takjes wat wel zou duiden op bacterievuur. Verleden jaar had ik hetzelfde voor,.en toch had ik toen mooie peren op deze boom. Hij heeft wel veel vruchtzetting,misschien is er toch ergens een gebrek aan.
Voor alle zekerheid heb ik de aangetaste takjes verwijderd.
zaterdag 30 april 2011 - 16:02
guy_fruit

Guy_fruit

Victor,
Mogelijke oorzaken:
- Blad-, scheut en bloemtrosverdorring en knopsterfte t.g.v. Pseudomonas syringae
- Perenbladgalmug (Dasineura pyri)
Een grote kans dat het een aantasting is van de perenbladgalmug (= Dasineura pyri)

Het perenras 'Doyenné du Comice' is meer gevoelig dan andere rassen.

Guy
zaterdag 30 april 2011 - 21:04
Victor44

Victor44

Guy
Het is inderdaad een Doyenné,heel hartelijk bedankt .Ik zal eens op zoek gaan waarmee ik dit het best behandel.
groeten en nogmaals hartelijke dank
Victor
zaterdag 30 april 2011 - 21:15
mario3

Mario3

Dag Victor,

De afgelopen jaren had ik ook steeds dezelfde ziekte zoals je ze beschrijft op mijn perenbomen (een 5 tal verschillende rassen). Omdat ook ik vreesde voor perenvuur heb ik telkens de zwart verdorde takuiteinden afgesnoeid. Na gesproken te hebben met enkele mensen die veel meer ervaring met fruitbomen hebben dan ik, was ik ervan overtuigd dat het niet om perenvuur kon gaan. Spijtig genoeg kon men me wel niet vertellen wat het dan wel was.
Dit jaar weer hetzelfde verhaal: zwart worden van bladeren en takuiteinden, omkrullen en verschrompelen. Nu liet ik de takken er gewoon aan en groot was mijn verbazing toen ik vorige week een van deze takken doorknipte: enkele centimeters onder de zwarte tak zat er een witte larve van een 3tal mm lang. Ik heb direct nog een tiental andere takken gecontroleerd met zwarte verschrompelde uiteinden en jawel hoor: overal was er een larve terug te vinden die centraal in de tak zat. (zie foto)
Toen ik een tak controleerde die duidelijk recent was aangestoken (slechts beginnend zwart worden van de bladen), was de larve nog niet zichtbaar, doch er was een bruin puntje terug te vinden in het centrum van de tak. Dit zou volgens mij wel eens een heel kleine larve of eitje hiervan kunnen zijn.
Is er iemand die weet welke larve dit is?
Mvg,
Mario

Fruit

maandag 13 juni 2011 - 00:57
mario3

Mario3

Nog een foto van de larve:

Fruit

maandag 13 juni 2011 - 00:59
mario3

Mario3

En het uiteindelijke resultaat van de larve in de tak:

Fruit

maandag 13 juni 2011 - 01:00
mario3

Mario3

Nog een foto van een larve in een andere tak:

Fruit

maandag 13 juni 2011 - 01:03
guy_fruit

Guy_fruit

Mario,
Kan je die larven niet uitbroeden in een bokaal? Knip een tak met aantasting af en plaats die in een bokaal met een beetje water. Na enkele weken zie je dan het volwassen insect.

Verschillende oorzaken zijn mogelijk:
- Ongelijke houtkever
- Perenprachtkever
- diverse schorskevers
- diverse houtkevers/houtbroeiers
- diverse houtsnuitkevers

Preventie:
- Erg aangetaste bomen opruimen en verbranden.
- Regelmatige controle van gezonde bomen en verdachte takken direct wegnemen en verbranden.
- Zorg voor goede groeicondities: geen te natte of te droge grond, goede bemesting, ...

Onderstaande link gaat over de ongelijke houtkever:
http://fruitabc.blogspot.com/2011/04/boorgaten-bij-steenfruitbomen-door-de.html

Guy
maandag 13 juni 2011 - 08:20
Victor44

Victor44

Mario
Bij nazien van de resterende aangetaste takjes heb ik ook een 3 tal witte larven gevonden. Het moet dan toch een aantasting zijn van de ene of andere kever of ander insect. Misschien moet ik volgend jaar ook een bespuiting toepassen,maar de vraag stelt zich wanneer , met wat en tegen welk insect
Alvast bedankt voor de informatie.
maandag 13 juni 2011 - 22:28
pplakke

Pplakke

ik heb ook 2 zieke bomen
is hier iets aan te doen ?
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
zondag 17 juni 2012 - 11:43
pplakke

Pplakke

niemand die dit kent ?
maandag 25 juni 2012 - 11:34
Subwoofer

Subwoofer

Ik heb net hetzelfde voor, allemaal zwarte spikkels op de bladeren...
vrijdag 29 juni 2012 - 19:23
pplakke

Pplakke

toch iemand die er dan ook last van heeft.
wat me nu ook opvalt is dat de doyenne geen groeischeuten heeft.
die ziet er echt slecht uit de confrance groeit nog wel maar heeft het ook.
maar als niemand er iets over weet zal het wel ongeneesbaar zijn.
en dan hak ik ze om in de winter wel zonde .
want ik geloof dat ik ze een jaar of 7 geleden plante.
en nu komt er niets van terecht van verse peren.
als je iets zoekt wat wel werkt ik ben tevreden van mijn perzik boom.
ik dacht dat lukt nooit maar je ziet wel die hangt weeral prachtig vol.
zelfs van die krulziekte is dit jaar niets te zien.
licht misschien aan die 2 weken vorst na een.
vrijdag 29 juni 2012 - 19:43
guy_fruit

Guy_fruit

Victor en Mario,
Volgens mij is het bij jullie perenbomen een aantasting van de perenbladgalmug (Dasineura pyri).

Pplakke,
De aantasting van uw perenboom heeft een andere oorzaak.
Graag in een afzonderlijk (nieuw) bericht uw foto's en vragen in deze rubriek toevoegen.
vrijdag 29 juni 2012 - 20:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon