menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse wijnbes

Ga naar meest recente reactie

HappyDeez

HappyDeez

Ik kan van iemand een grote japanse wijnbes overnemen. Alleen ken ik deze helemaal niet.
Kan iemand de vruchten omschrijven? Zoet Zuur? Lijkt het op de framboos of meer een braam?
Groetjes Desiree
woensdag 27 april 2011 - 09:15
Jakkamazoula

Jakkamazoula

Kijk hier eens voor een mooie omschrijving van de plant:

http://www.houtwal.be/vakartikels/kleinfruit_houtig/rubus/rubusphoenicolasius_japanse_wijnbes.htm
woensdag 27 april 2011 - 09:21
Jakkamazoula

Jakkamazoula

http://www.proeftuin.eu/Nl/fic/japanse%20wijnbes.html
woensdag 27 april 2011 - 09:23
HappyDeez

HappyDeez

Als ik het zo lees kan ik er wel op gokken.
M`n vriend roept al mjammie haha
woensdag 27 april 2011 - 09:27
an

An

Hoi HappyDeez,zelf vind ik de japanse wijn bes lekkerder dan framboos en braam
hij is niet zuur en niet zoet er tussen in vind ik.

ik heb hem ook staan,en ik heb de tay berry die staat nu in volle bloei voor het eerst vorig jaar gekocht,
en dat is een kruizing tussen braam en framboos mij benieuwen,hoe die smaakt.
woensdag 27 april 2011 - 10:18
HappyDeez

HappyDeez

Hier was net een vriendje van de kinderen die vond hem echt naar wijn smaken....hmm weet niet hoe serieus ik dat moet nemen want dan zullen de kinderen het niet zo lekker vinden...

Over de tayberry heb ii ook al wat gelezen. Haha je zal er hebberig van worden
woensdag 27 april 2011 - 10:27
renate67

Renate67

Smaken verschillen natuurlijk. Maar ik vind aan de japanse wijnbeshelemaal niets aan, terwijl ik dol ben op bramen en frambozen.
Er stond er hier al ee in de tuin toen we hier kwamen wonen (tegen de schutting aan) en die probeer ik nu al 8jaar weg te krijgen. Komt dan toch steeds weer stiekem tussen de planten die er voorstaan op of achter de schutting waardoor ik het weer niet door heb. En ze zitten bomvol scherpe stekels.
Ik ben hier al meer liefhebbers tegen gekomen.
Maar voor mij gen japanse wijnbes dus.
Renate
woensdag 27 april 2011 - 15:23
Detuinenindemen

Detuinenindemen

De wijnbes smaakt niet naar wijn hoor. Ik vind het een heerlijke vrucht en een mooie plant maar smaken verschillen. Het is een kwetsbare vrucht, kneust snel en bederft snel. Daarom zie je ze niet in de winkel. En inderdaad, met gemene kleine stekels.
woensdag 27 april 2011 - 17:07
Rita1960

Rita1960

en FWIW.. ik vind de vrucht niet lekker

woensdag 27 april 2011 - 19:47
Figo

Figo

Wij vinden ze wel lekker. MAAAAARRR: ze moeten rijp zijn.
Dus donkerrood en dik.
Pluk je te vroeg, dan is het idd enkel zuur dat je proeft.
Het is ook een dankbare plant: je kan er een paar weken lang elke avond een handjevol rijpe bessen van plukken.
Als er echt eens veel aanhangen kan je er ook een heerlijke gelei van maken. Lekker bij vanilleijs.
woensdag 27 april 2011 - 21:45
cornelia

Cornelia

Ik heb al jaren een J. wijnbes. Zijn het lekkerst als je er langs loopt en er wat van in je mond stopt. Afankelijk van je smaak als ze nog wat stevig aanvoelen, fris zuur of als ze donkerder rood worden en wat uit elkaar neigen te vallen, zoet.

je moet er niet op kauwen maar ze tussen je tong en gehemelte pletten. Er zitten kleine "zaadjes" in welke fijn tussen je tanden gaan zitten.

Struiken kunnen behoorlijk uit de klauwen lopen en 1 x een tak de grond geraakt begint hij vrijwel direct te wortelen en heb je een jaar later een struik 3 meter verderop. Afleggen is dus prima om de struik te vermeerderen.

Wat goed werkt (zeker in een bescheiden tuintje zoals de mijne) is het volgende;
Als de bessen "op zijn", deze takken zo laag mogelijk verwijderen (gaan toch dood, is lelijk gezicht0
Van de nieuwe takken die zich inmiddels al vormen er maar 4 laten staan en deze opbinden of zoals ik het doe langs de schutting leiden.
Voordeel is dat je het plukproces nog wat aangenaam kan houden.
Bessen plukken in een wildgroeiende struik is bijzonder onaangenaam.

Veel plezier met je aanwinst.
dinsdag 3 mei 2011 - 16:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon