menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladluizen en spint op mijn frambozenstruiken

Ga naar meest recente reactie

Visio

Visio

Ik heb gezien dat er op mijn frambozenstruiken bladluizen en spint zit
Het zijn herfstframbozen en hangen nu vol met kleine frambozen die nog aan het rijpen zijn.

Kan ik er iets op spuiten om de bladluizen en spint aan te pakken?
En zonder dat het schadelijk is voor de frambozen, zodat ik nog dagelijks kan plukken?

Of kan ik er beter niets aan doen? Aangezien ze na de pluk toch gesnoeid worden?
dinsdag 24 augustus 2010 - 12:28
dejos_2004

Dejos_2004

hallo,
ik weet niet hoe ernstig de aantasting is,maar ik zou gewoon de blaadjes plukken en aan de kippen geven bvb. voor de rest de natuur zen ding laten doen.
ik zelf doe een poging tot biologisch tuinieren en het begint me aardig te lukken denk ik.
enkele tips voor in de toekomst: kleine stenen bloempotjes opvullen met stro en op een stok tussen de struiken zetten,daar komen oorwormen in,die lusten de luizen heel graag . insecten als oa lieveheersbeestjes,zweefvliegen lokken met bloemetjes in de tuin. ik ben nu bezig met een insectenhotel te knutselen,misschien ook iets voor jou?


succes
dinsdag 24 augustus 2010 - 12:53
Visio

Visio

Leuke tip over de oorwormen.
Ga ik zeker onthouden
Momenteel staan de struiken in potten op het terras.
Volgend jaar verhuizen naar een huis met grote tuin en dan kan ik me ook wel meer verdiepen in het biologisch tuinieren.

Kan het geen kwaad als ik de slechte bladeren snoei van de struik?
dinsdag 24 augustus 2010 - 15:23
dejos_2004

Dejos_2004

naar mijn weten kan dat geen kwaad, de bladeren waar de luis op zit krullen en zijn zowiezo verloren,kan je ze evengoed afknijpen en kan je meteen ook de luizenplaag indijken .
wat ik ook doe... ik hou mieren op een afstand,mieren beschermen luizen tegen hun natuurlijke vijanden,dit doen ze omdat ze verzot zijn op de meeldauw die de luis produceert. het is zelfs zo dat mieren luizen zelfs uitzetten op de plantjes om ze daarna te kunnen melken .
conclusie: zie je mieren in je planten rondcrossen,controleer dan maar heel goed de jonge blaadjes,gegarandeerd vind je luis .

greetz
dinsdag 24 augustus 2010 - 16:31
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

en wat doe je om de mieren op afstand te houden?
dinsdag 24 augustus 2010 - 16:40
Matabish

Matabish

Neem wat bloemsuiker(poedersuiker)en neem dezelfde hoeveelheid poedergist.
Meng dit goed en strooi dit aan de openingen kort bij het nest.
Ze sterven door het zwellen van de gist die ze eten.
Binnen de week ben je verlost van de mieren!

Succes,
Matabish.
dinsdag 24 augustus 2010 - 20:47
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Danku voor de tip!
dinsdag 24 augustus 2010 - 20:58
dejos_2004

Dejos_2004

ik maak mierendoosjes van botervlootjes,met de hierboven beschreven ingredienten.
ik heb, ook ondervonden dat mieren bepaalde beplanting niet zo leuk vinden.
vb lavendelstruiken.
dinsdag 24 augustus 2010 - 22:43
Matabish

Matabish

tomatenplanten en lavendel vinden ze niet leuk, maar daar gaan ze van verhuizen.
Dus dan heb je ze wat verder in de tuin!
dinsdag 24 augustus 2010 - 22:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon