menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke steun voor een kiwi kiezen

Ga naar meest recente reactie

wim1970

Wim1970

Hoi

Volgend voorjaar wil ik 2 kiwiplanten aankopen (mannelijke + vrouwelijke plant), ik denk dat dit het beste moment is op kiwi-planten te planten, dacht ik ergens gelezen te hebben.

Nu, ik heb geen zuidelijke muur. Maar achter in de tuin, heb ik nog geen omheining geplaatst tussen onze tuin en het naburig maisveld.

Een stenen muur kan ik er natuurlijk niet tussenzetten als omheining....

Maar wat zou ik dan wel best plaatsen als omheining, zodat die kiwi-planten dit als steun kunnen gebruiken en toch beschut zijn. Gewoon draad, houten tuinschermen nog iets anders??

Ze zullen dan wel de hele dag zon hebben.

Mercikes

Wim

maandag 9 augustus 2010 - 14:09
depauws

Depauws

Wim
Kiwi's zijn stevige groeiers en moeten kunnen uitgroeien.
Ter ondersteuning van de kiwi moet je zeker denken aan een constructie met stalen buizen van 1" of 6/4".
Wat daaronder en daartussen de omheining zal vormen staat daar los van.
Groeten
Silvain
maandag 9 augustus 2010 - 21:56
wim1970

Wim1970

ok silvain,

ik was dan vooral aan het denken om eventueel ze te beschermen tegen koude noordenwinden.

Als ik gewoon een draadsysteem maak, hebben ze daar wel last van.

wim
maandag 9 augustus 2010 - 22:04
wim1970

Wim1970

ik wil dus een mannelijke en vrouwelijke plant net naast mekaar plaatsen, zodat ik de mannelijke bv. naar links leid en de vrouwelijke naar rechts leid zoals hier op deze tekening (op tekening natuurlijk maar met 1 plant).

Dus Silvain, die horizontale steunpunten voor de leggers steun te geven, best stevige stalen buizen voor gebruiken, als ik je goed begrijp??

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes

Wim
maandag 9 augustus 2010 - 22:39
depauws

Depauws

Wim

Draadsysteem is effectief te zwak, stevige stalen buizen tussen de vertikale palen is een must.
Volgens tekening heb je dan drie horizontale liggen mannelijk en drie vrouwelijk.
Een 4 vrouw/2man verhouding zal iets meer vrucht leveren.
Je moet wel de mannelijke takken van de vrouwelijke kunnen onderscheiden.
Groeten
Silvain
dinsdag 10 augustus 2010 - 21:04
wim1970

Wim1970

tekening hierboven is gewoon om weer te geven hoe ik de planten zou willen snoeien....

dus als ik goed begrijp...slechts 2 leggers voor de mannelijke plant overhouden en 4 leggers voor de vrouwelijke ipv voor ieder 3?

De mannelijke en vrouwelijke plant zijn toch genaamd, dus zou dat een probleem geven, om de takken te onderscheiden ???

En is de planttijd in het voorjaar het best zoals ik ergens gelezen heb??

Wim
dinsdag 10 augustus 2010 - 22:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon