menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Goji bes

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

Dit voorjaar heb ik 5 Goji bessen planten aangeschaft. Ze groeien goed, maar bloeien niet. Wanneer kan ik bloem en vruchten verwachten?

Jo
zaterdag 25 juli 2009 - 17:43
dendrodan

Dendrodan

Dacht dat deze pas na een 5 tal jaar pas beginnen te bloeien. Maar contacteer ouwepee is op het forum die kan je wel verder helpen.
zondag 26 juli 2009 - 21:38
JovanDreumel

JovanDreumel

Dan zal ik dus nog geduld moeten hebben. Misschien dat hij dit ook nog leest?
zondag 26 juli 2009 - 21:41
Ouwepee

Ouwepee

Heb zelf enige bloempjes nu, niet om over te roepen, maar er zit schot in. Bloesem komt tamelijk laat. Je kan dit helpen door wat te snoeien in het voorjaar.
Waar haalde jij je plantjes of zaden? Welke soort heb je?
Laat maar iets weten he?
Den ouwepee
zondag 2 augustus 2009 - 01:31
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik heb de planten beworteld gekregen van eysyplant.nl
Er staat bij Jumbo planten maar of dat daar het ras mee bedoeld wordt, dat weet ik niet. Ze zijn heel lang geworden, ondaks dat ik ze al een keer teruggesnoeid heb. Maar zie nu nog geen bloempjes.
Jo
zondag 2 augustus 2009 - 08:31
Ouwepee

Ouwepee

Eerlijk gezegd, denk ik een beetje dat, hoe slechter grond en hoe meer ruwe omstandigheden en droogte, hoe meer kans op bloei. Het lijkt erop als de plant zich echt goed voelt, hij geen zin heeft om te bloeien.
Heb zelf zowel breed- als smalbladigen.
Ik zend je enkele fotootjes een dezer dagen. Heb een 40 tal planten in volle grond en een 200 tal in pot. Diverse afkomsten.
zondag 2 augustus 2009 - 08:50
JovanDreumel

JovanDreumel

Ben zo net nog eens gaan kijken en er zitten aan een van de 3 planten 6 bloempjes. Worden de bessen ook door vogels gegeten?
zondag 2 augustus 2009 - 10:39
Ouwepee

Ouwepee

denk ik niet, omdat ze het (nog) niet kennen
maandag 3 augustus 2009 - 00:04
JovanDreumel

JovanDreumel

Dan zullen we proberen hen voor te zijn. Bij de Aronia melanocarpa hebben ze ze allemaal onder het net vandaan gehaald. Er zaten er veel aan, maar ze eten ze al op voordat ze rijp zijn.
Er komen nu wel veel meer bloemknopjes. Ik word er nu al blij van. Wat moet dat worden als we straks kunnen eten van de "blije" bes?
maandag 3 augustus 2009 - 09:17
brompot

Brompot

Hierbij een foto uit China. Ik heb op geen enkele foto netten gezien. Ik denk dat je gewoon moet afwachten wat de vogels doen.
Met groet, Brompot

Fruit

maandag 3 augustus 2009 - 10:08
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat ziet er mooi uit!!
maandag 3 augustus 2009 - 10:34
brompot

Brompot

Of wat denk je van deze? Daar wordt ik blij van! Triestig echter dat ie niet in mijn tuin staat!

Fruit

maandag 3 augustus 2009 - 11:16
JovanDreumel

JovanDreumel

Kunnen het zulke bomen worden?
maandag 3 augustus 2009 - 16:54
marijn

Marijn

ook ik heb 3 struiken goijbessen van easyplant ze zijn inmiddels bijna 1,5 meter hoog en er zitten een paar bloempjes aan.
wanneer kan ik ze het best snoeien en hoe en hoever moet ik ze uit elkaar planten?
bij voorbaat dank en groeten van marijn
woensdag 12 augustus 2009 - 21:57
brompot

Brompot

Hallo Marijn,

Ja leuk dat je Goji-planten het goed doen! Is het de soort met de smalle blaadjes of de bredere blaadjes? Hebben ze bij jouw ook meerdere stengels (uitstoelen)? Eén stengel groeit heel lang uit bij mij; ik heb er ook enkele knopjes in. Volgens 'mijn contactman' in China moet je in het voorjaar snoeien, dan heb je in de zomer bloem en in het najaar bessen.
Veel succes en vriendelijke groet, Brompot
donderdag 13 augustus 2009 - 17:28
marijn

Marijn

beste brompot
bij mij hebben ze wat bredere bladeren en hebben inmiddels ook nieuwe grondscheuten en zijscheuten.
groeten van marijn
dinsdag 1 september 2009 - 16:46
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij mij zie ik nog geen bessen.
dinsdag 1 september 2009 - 17:00
Ouwepee

Ouwepee

Enkele honderden bessen op de meerjarige planten.
dinsdag 1 september 2009 - 23:31
Veramolenbroek

Veramolenbroek

Hallo, Ik ben nieuw op het forum.

Ik heb niet lang geleden gojibesplanten gekocht bij www.Easyplant.be

Echter deze planten blijken vele verschillen te tonen dan de planten die op internet te zien zijn. Ze zijn heel erg stekelig en hebben een rond en veernervig blad terwijl ik dacht dat de gojibesplant een lancetvormig blad heeft.
Het blijkt dus dat dit geen echte gojibessen zijn.

Kan iemand mij mischien vertellen wat dit dan voor planten zijn want door te bellen met de verkoper kom ik er niet wijs uit.

Weet iemand mischien waar ik echte goede Gojibesplanten kan kopen.

Ik wil er heel graag een 10 tal in mijn tuin zetten.

Sorry voor al mijn vragen.

liefs uit Gent

Vera
dinsdag 22 september 2009 - 13:54
Ouwepee

Ouwepee

Ha Vera,

Je hebt waarschijnlijk de breedbladige Goji's. Ze geven iets sneller bloei en fruit. De stekels zijn normaal, die horen erbij. De Nederlandse naam is overigens boksdoorn (vgl met boxthorn, boksdorne, enz.)
Moest je graag ook de smalbladige variëteit in huis halen, laat dan maar een persoonlijk berichtje. Ik heb alle varianten in alle maten voorradig, zelf gekweekt uit zowel zaden als stekken.
Hartelijk,
Leo
dinsdag 22 september 2009 - 17:28
Veramolenbroek

Veramolenbroek

Beste Leo,

Wat fijn dat jij er mee bezig bent.

Hoeveel vraag je voor een plantje of 10.

Het liefst wil ik dan 2 jarigen kopen met vruchten.

Hoe kan het dat op de websites van commerciele gojibesproducenten enkel de smalbladige planten worden gebruikt? Weet u dit mischien. Is dit een andere variëteit?

Groetjes,

Vera
woensdag 23 september 2009 - 15:50
Lorie

Lorie

Ik heb ergens op het net gelezen dat ze pas in het tweedejaar bloeien.
Kan iemand s een foto plaatsen van een meerjarige struik in bloei, ben tamelijk benieuwd hoe groot die wordt en of ik die een plaatsje kan geven in mijn kleinere tuintje.

Als de grootte binnen de perken blijft, heb ik interesse in een struikje, als iemand me kan zeggen waar best aan te kopen....

Leo, hoe verwerk jij de bessen?

Ik drink er momenteel thee van, chrysanten en goji besjes en na het drinken eet ik de besjes uit de thee op.

Blij dat ik ze leren kennen heb en er hier op het forum ook iets over vind!

Groetjes
donderdag 12 november 2009 - 10:11
Ouwepee
donderdag 12 november 2009 - 18:51
brompot

Brompot

Lorie, op 30/8 heb ik op dit forum een foto gezet van een (volgens de bijbehorende tekst uit China) 10 jarige struik. Ik heb zelf een tweejarige struik die heel lang uitgegroeid is in het tweede jaar. Ik heb hem op ongeveer 1,5 tot 2m. afgeknipt (de tak ligt gewoon op de grond of je moet ze ergens aan binden). Toen is ie veel zijtakjes gaan maken waar ook heel wat bloemetjes aan kwamen. Helaas echter geen bessen! De smalbladige hebben nog niet gebloeid in het tweede jaar, de blaadjes zijn er nu bijna allemaal af. Ik heb de indruk dat die goji-planten het hier moeilijk hebben. Ze verliezen heel veel blad, vooral de zaailingen, ook in de zomer. Van mijn 30 smalbladige zaailingen heb ik er nog maar enkele over die nog enigszins levensvatbaar lijken. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Te nat, te weinig zon? Of zouden ze een andere grondsoort prefereren, zuurder of juist kalkrijker? Ik heb gelezen dat vroeger de missionarissen deze plant meegebracht hebben uit China en dat men ze hier gebruikten om de duinen vast te leggen, zoals duindoorn en helm. In dat geval zou je denken dat ze misschien een heel zanderige bodem prefereren.
Met groet, brompot

Fruit

vrijdag 13 november 2009 - 10:40
Lorie

Lorie

Ouwepee en brompot, (wat een namen zeg)
dank je wel voor jullie reactie en uitleg!

Misschien s kijken of ik boek vind daarover in de bib...
vrijdag 13 november 2009 - 10:48
cappelstud

Cappelstud

Op de website http://www.goji-berrie.com/nieuw/planten.html staat duidelijk uitgelegd dat men meer dan een plant moet hebben voor de bestuiving omdat men anders geen vruchten krijgt.

Tevens staat er ook bij dat zij ten minste 2 winters moeten doorgemaakt hebben.
donderdag 10 december 2009 - 23:57
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik heb 3 planten en had een besje. Ze hebben nog geen winter meegemaakt. Wat kan een mens toch ongeduldig wezen. Bijna alles komt goed.
vrijdag 11 december 2009 - 10:15
cappelstud

Cappelstud

Heb vandaag 2 tweejarige planten van 150 cm besteld die al 2 winters doorgemaakt hebben.
vrijdag 11 december 2009 - 10:26
Lorie

Lorie

Waar bestelde je die dan?
vrijdag 11 december 2009 - 10:40
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij www.easyplant.nl. Dit waren heel kleine plantjes, maar groeiden in 1 jaar wel tot 2 meter en meer uit in een pot.
vrijdag 11 december 2009 - 11:25
cappelstud

Cappelstud

Bij de Goji berry nursery Benelux heb ik die besteld uit Renkum in Nederland, maar zij leveren ook in België
vrijdag 11 december 2009 - 11:35
Ouwepee

Ouwepee

Goji bessen kan je in bijna elke bio winkel vinden. In elke bes zitten ongeveer 25 zaden.
Plantjes allerlei groottes en variëteiten kan ik ook bezorgen. Zowel gestekt als gezaaid. Er is aan die planten zo goed als geen werk en ze zijn bijna in elke grond te kweken, zelfs op de slechtste, ook in zeer barre omstandigheden.
Laat je dus niet teveel wijsmaken.
Hartelijke groeten en nu reeds mijn beste wensen aan alle mensen van goede wil.
Leo
vrijdag 11 december 2009 - 12:10
cappelstud

Cappelstud

Wel Ouwepee, dan heb ik nieuws voor u. Ik heb zowat alle natuurwinkels in de regio, Turnhout, Malle afgezocht en pas in Mechelen heb ik ze gevonden.
Nu gaat een natuurwinkel in Gierle ze ook bestellen.
Ik moet zeggen dat ik graag betaal voor een 2-jarige plant als ik datzelfde jaar al bes(sen) kan oogsten, want ik zie me niet met zaadjes en kleine plantjes beginnen.
vrijdag 11 december 2009 - 13:00
Ouwepee

Ouwepee

meningen kunnen verschillend zijn
vrijdag 11 december 2009 - 14:01
evadepeva

Evadepeva

Ik ben na al die discussies hier wel heel nieuwgierig naar dit plantje, het moet wel bijzonder zijn....
vrijdag 11 december 2009 - 22:54
cappelstud

Cappelstud

Ga maar kijken naar :
http://www.goji-berrie.com/nieuw/planten.html
daar' krijg je heel de uitleg
vrijdag 11 december 2009 - 23:38
Ouwepee
zaterdag 12 december 2009 - 12:56
cappelstud

Cappelstud

Mr. Ouwepee, ik vind u commentaar beledigend. Zelf heb ik NIETS met enige plantenwereld te maken behalve dat ik enkele fruitplanten voor volgend seizoen wil zetten en op zoek ben naar informatie. Ik behoor al 35 jaar tot de paardenwereld. Langs de andere kant vraag ik mij af of U soms ergens een financiëel voordeel hebt om aandacht naar u toe te trekken.

Gezien mijn interesses elders liggen, ga ik mij niet meer in uw onzin verdiepen en nog enkel op zoek gaan naar informatie over de andere fruit/plantensoorten die ik nog wil hebben, maar dat zal zeker niet bij U zijn ! ! !
zaterdag 12 december 2009 - 13:11
Ouwepee

Ouwepee

Waarheden kunnen soms lichtjes kwetsend zijn
zaterdag 12 december 2009 - 13:27
cappelstud

Cappelstud

Ouwepee, gezien uw profiel kan ik begrijpen dat uhet laatste woord moet hebben en uw ongelijk en vergissing niet kunt toegeven.
De gedroogde gojibessen heb ik door een natuurwinkel uit Mechelen laten opsturen en binnenkort zijn zij te krijgen in een natuurwinkel in Gierle.
Ik heb echter uw opmerkingen op deze website doorgespeeld aan die Meneer in Renkum (Nl) en ik zal de planten binnenkort gaan halen in Lanaken (B) maar zeker niet bij U want ik heb geen vertrouwen.

Deze waarheid zal waarschijnlijk ook lichtjes kwetsend zijn.
zondag 13 december 2009 - 09:32
Ouwepee
zondag 13 december 2009 - 11:05
juf

Juf

Beste Ouwepee,

Ik las dat je gojibes stekken had in 2009. Heb je ze nog steeds en hoeveel kosten ze? Ik had er graag 3 gehad. Kun je ze ook laten klimmen langs de schutting?
Juf
woensdag 18 april 2012 - 21:31
johanpro10

Johanpro10

Ik heb al ervaren dat Goji bes planten graag tamelijk tot droog mogen staan,dit op een zonnige plaats.Goji planten bloeien soms laat in de zomer tot begin najaar,voor het rijpen van de vruchten is dus een zonnig najaar nodig,dit gaat soms samen dat er reeds minder insecten zijn tot bestuiving van de bloemen,af en toe eens aan de ranken schudden tijdens de bloei kan wat
helpen ( zoals bij tomatenplanten ).
Zelf stek ik er wel eens,met sukses van groei.
Bij mindere bloei is een sterke insnoei wel eens nuttig.
Veel geluk met deze tips.
Johan Props / Lede
dinsdag 22 september 2015 - 07:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon