menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Citroenboom verzorging

Ga naar meest recente reactie

Anti

Anti

Hoi,

ik ben een abolute beginner in het ganse tuinwezen en heb recent een citroenboompje (+- 50-60 cm goot) gekocht. Deze had reeds 2 rijpe citroenen ( die overigens erg goed van smaak waren) en hij staat nu een kleine maand hier buiten op een zonrijke plaats (smorgens schaduw, in de middag zon en in de avond schaduw). De eerste werken kreeg hij redelijk wat bloemen en zag hij er stramend groen uit. Nu merk ik dat zijn bladeren de laatste weken aan het vergelen zijn (van binnenuit) en recent beginnen die bladeren ook af te vallen. Ik heb hem na aankoop in een grotere pot gezet (met de klei/zand aan de wortels) en deze verder opgevuld met potgrond. Ik geef hem om elke 2 weken extra meststoffen (DCM citrus voeding..) en geef hem dadelijks een goede scheut (regen)water. Ook staat hij in de open lucht.

Doe ik wat fout of zie ik iets over het hoofd?
Hoeveel en wanneer geef je zo'n boompje nu water?
Wat kan ik doen aan die gele bladeren?

mvg,

Steven
vrijdag 19 juni 2009 - 16:46
verbena46

Verbena46

hallo Steven

Een van m'n twee c.boompjes had ook gele bladeren en geef sinds een paar maanden "Citrus" N.P.K.+MgO+ microelementen ( elke 2 wkn)
heeft nu mooie groene blaadjes weer.
Bevat vooral zink en magnesium.
Ook geef ik ze gemalen lupine bonen een keer p.maand, dit op advies van mijn italiaanse buren.

Verder zal je vast meer advies krijgen van onze citrus kenner Ben.

welkom op het forum!

grt Verbena







vrijdag 19 juni 2009 - 17:41
printemps

Printemps

Je moet de bestaande aarde er helemaal afdoen
Kijk maar eens bij 'oranjerievereniging.nl citrus'
Die grond die er nu rond zit is niet goed voor ons klimaat
De wortels rotten ervan en dan krijg je meestal gele bladeren

Die mest van DCM is ook niet zo goed
Is wel goed om te gebruiken net voor de winter (in augustus gebruiken)
Je moet andere nemen die betere verhoudingen hebben
Doe hier maar eens een zoekopdracht je vind er een hele hoop over(rechtsboven)

mvg
vrijdag 19 juni 2009 - 21:11
Anti

Anti

Ik heb het advies van de website van oranjerievereniging gevolgd en het boompje van de klei ontdaan en in nieuwe luchtige potgrond geplaatst. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Alvast dank voor de snelle hulp en verwijzing naar de website.
zondag 21 juni 2009 - 16:49
ben45

Ben45

Steven,

Ik zou ook nog zeker een dag wachten met water geven.
Verder kan gewoon met leidingwater gegoten worden, want citrus heeft ook kalk nodig wat o.a. ook in leidingwater zit. Afwisselend de potgrond vrij droog - nat is het best. Dan worden de meststoffen ook het best opgenomen. Natuurlijk niet helemaal uit laten drogen.
Een mest met een relatief hoog stikstofgehalte is aan te raden. B.v. 10-4-6 met sporenelementen.
Als het maar om 1 plant gaat kun je misschien een flacon citrusmest van Pokon pakken. Daar zit een geschikte verhouding in.

Succes,
Groetjes Ben.
zondag 21 juni 2009 - 19:28
Anti

Anti

Ok ik ga uw suggesties zeker proberen. Dank voor het antwoord.
zondag 21 juni 2009 - 22:30
jilvano

Jilvano

hey.
ik heb 2 citroenzaadjes ontkiemd en doen het kei goed terwijl ik nix bijzonders doe met voeding en of potgrond. volgens mij komt dat omdat je die plantje ni diep genoeg hed overgepot ma ben zelf ook een beginner dus kan beter eerst keeke en blieke voordat je hem weer overpot want dat is voor ieder plant slecht zeker in deze tijd.

mvg felicien
donderdag 24 juli 2014 - 16:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon