menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Uitlopen druiven

Ga naar meest recente reactie

fsachs78

Fsachs78

Hoi,

Ik heb vorig jaar twee druivenplanten gekocht en in de grond gezet. Allebei zijn ze redelijk goed aangeslagen en een aardig eindje gegroeid. De bladeren verloren ze pas vrij laat, bij de eerste vorst. Eind december heb ik ze wat ingekort.

Zouden ze inmiddels al weer moeten uitlopen, of doen ze dat pas later? Of zijn ze wellicht kapotgevroren door de strenge winter...?
donderdag 2 april 2009 - 09:56
LauraK

LauraK

Hier hetzelfde verhaal hoor, bij een druivenplant die er al jaren staat. In de media
werd al gezegd dat bijna alle planten minimaal een maand later zouden uitlopen
door die strenge vorstperiode. Nu zie ik bij mij in de tuin niet dat alle planten aan
de late kant zijn, maar de druivenplant loopt nog helemaal niet uit. We moeten dus
waarschijnlijk gewoon nog wat geduld hebben... Eind december snoeien is precies
zoals het in de boekjes beschreven staat (als het tenminste dan niet vriest), en
dat heb ik ook exact zo gedaan.

Het feit dat jouw planten vorig jaar gegroeid zijn, geeft aan dat ze inderdaad
aangeslagen zijn, dus zullen ze m.i. niet doodgevroren zijn.

Groeten van Laura.
donderdag 2 april 2009 - 10:11
fsachs78

Fsachs78

Update: door het mooie weer van afgelopen week, lijkt er toch schot in de zaak te komen. Er zijn een paar 'knoppen' die groter worden op het moment.
Nu is wel het geval dat de groeiende knoppen niet tot bovenaan de stok zitten. Moet ik nu de stok inkorten tot waar de knoppen groeien? Of beter helemaal niet meer snoeien nu?
donderdag 9 april 2009 - 11:50
gerda75

Gerda75

De druif is altijd later en zeker dit jaar. Ik zie nu de knoppen verschijnen.
Dus het komt allemaal wel goed!
donderdag 9 april 2009 - 17:24
guy_fruit

Guy_fruit

"Moet ik nu de stok inkorten tot waar de knoppen groeien? Of beter helemaal niet meer snoeien nu? "
Nu NIET meer snoeien aan de druiven!

Guy
http://www.houtwal.be
donderdag 9 april 2009 - 20:30
the666bbq

The666bbq

Nee inderdaad, eens de planten weer beginnen uit te lopen kan je ze best niet meer in het hout snoeien, het is geen drama dat je niet gesnoeid hebt maar het kan wel een drama worden als je nu nog snoeit.
Ik vermoed dat de plant nog vrij jong is, dan kan je beter je pijlen richten op het kiezen en opbouwen van de gesteltakken. Snoeien (voor de opbrengst) zal je nog genoeg mogen doen




u blogt toch ook ? http://the666bbq.blogspot.com
dinsdag 14 april 2009 - 17:09
fsachs78

Fsachs78

Ik had het al begrepen ja.

Ik leid mijn twee druiven eerst naar boven, op een pergola. Dus ik moet één knop kiezen die goed groeit lijkt me.
Maar dat betekent dat ik de overige scheuten dus ook nog niet mag wegsnoeien toch?
Wanneer mag dat wél?

gr. Francois
dinsdag 14 april 2009 - 17:17
guy_fruit

Guy_fruit

In juni of juli mogen de overtollige scheuten verwijderd worden.
Plaats een steunstok bij de druivelaar en maak ze regelmatig vast.


Guy
http://www.houtwal.be
dinsdag 14 april 2009 - 21:07
fsachs78

Fsachs78

Bedankt voor de hulp!

Geldt hetzelfde voor de kiwi?
woensdag 15 april 2009 - 09:11
the666bbq

The666bbq

in principe kan je wel al wat jonge scheuten uitbreken toch ? Zeker wanneer er teveel knoppen bij elkaar beginnen uit te lopen, knoppen die naar de muur staan gericht,.... De knoppen/scheuten die je uitbreekt zullen niet bloeden zoals het hout dat je insnoeit en hoe meer scheuten/loof de plant moet maken hoe meer hij zijn sap (krachten) moet verdelen (dus dan maar beter over een wat minder aantal goed geplaatste scheuten; tien scheuten op een hoopje bv daar moet je er later toch wat van wegnemen). Mijn ervaring is dat je toch altijd teveel laat staan, ook al zweer je bij aanvang van het seizoen dat je dit jaar meer zal snoeien...
woensdag 15 april 2009 - 09:25
Quib

Quib

Beste Guy,

Telt dat tijdstip ook voor kasdruiven? Op de vertikale basis van mijn systeem vormden zich reeds trossen, die scheuten heb ik vanochtend al op twee bladeren ingekort (ik ben nog een systeem aan het opbouwen, zo kan de energie naar de opbouw van de gesteltakken). Is dit voor een Blauwe Boskoop te vroeg?



Jacobus
zaterdag 18 april 2009 - 14:15
guy_fruit

Guy_fruit

Jacobus,
Kasdruiven mogen natuurlijk veel vroeger ingenepen worden. Scheuten mogen ook veel vroeger weggebroken worden.
De overblijvende scheuten zorgen wel voor de verwerking van het plantensap.

Boskoops Glory is geen ideaal ras voor in de serre/ kas. De bessen blijven te klein, ondanks snoeien en krenten. U hebt enkel een (groot) voordeel dat dit ras geen echte meeldauw (witziekte) krijgt.

Ingeval er een uitzonderlijke late lentenachtvorst nog zou optreden, dan kunnen de eerst uitgelopen scheuten soms bevriezen. De overige (zwakkere) scheuten die later uitlopen en meestal overbodig zijn kunnen soms toch voor een oogst zorgen. Als u die vroegtijdig hebt weggebroken dan hebt u die reserve niet. Voor kasteelt is het gevaar op bevriezen in april en mei wel zeer klein...

Guy
zaterdag 18 april 2009 - 20:18
Boerke

Boerke

Nu zeker niet meer inkorten. Door een "vergetenheid" van mij had ik onze druivelaar eens te laat gesnoeid(geloof dat het eind februari - begin maart was) . Ik kon toen mijn ogen niet geloven hoeveel sap eruit druppelde. Ik had er toen potjes ondergezet om geen vettige plekken op de klinkers te krijgen. Het duurde dan nog eens lang eer de 'snijwonde' dicht was. Ik had er zelfs van die was opgestreken die ze verkopen voor grote boomwonden maar het sap van de druivelaar duwde het gewoon weg.
Ik heb vandaag gezien dat bij onze druivelaar de scheuten een 5 tal cm zijn.
zaterdag 18 april 2009 - 20:39
gerda75

Gerda75

Veel druiven dit jaar bij mij! Ze zijn hier trouwens voor de merels

Fruit

zondag 26 april 2009 - 16:59
u857287

U857287

dag tuinvrienden

ik had een vraagje

die kleine ronde bolletjes die nu in trosjes aan de druivenstruiken hangen, zijn dit reeds de druiven ?

Of is dit ook bloesem ?

Ze staan nu voor het derde jaar in de tuin en dit is de eerste keer dat ik die bolletjes zie.
bedankt

Lieve
zondag 3 mei 2009 - 20:25
annemiek123

Annemiek123

Ik denk dat dat de bloemetjes gaan worden, ook ik heb ze dit jaar voor het eerst! En ik zie er al verschillende hangen, dus eindelijk gaan we dit jaar wat druiven proeven
Ook voor mij staan ze nu het 3e jaar!

succes met de druiven

groetjes Annemiek
zondag 3 mei 2009 - 20:50
guy_fruit

Guy_fruit

Het zijn inderdaad bloemen.
Druiven zijn trouwers windbestuivers. Er komen geen insecten bij te pas.

Bij de meeldauwgevoelige rassen moet je nu uitkijken voor aantasting door echte meeldauw.

Overtollige scheuten kan je nu reeds wegbreken.

Guy
maandag 4 mei 2009 - 21:06
u857287

U857287

Dag Guy

Ik heb totaal geen idee waar die scheuten hangen. Ik heb al zoveel boeken geraadpleegd, doch meestal zie je tekeningen van die struiken in plaats van foto's in die boeken. En de struik gaat goed vooruit dus ik zou niet weten welke scheuten nu te verwijderen.

Lieve
vrijdag 8 mei 2009 - 20:39
guy_fruit

Guy_fruit

Lieve,
Als je in de winter twijgen (draagsporen) op 3 knoppen hebt gesnoeid, dan ontstaan er nu 3 scheuten hieruit. U kan best slechts 1 stevige scheut behouden en de andere wegbreken.
Op mijn blog heb ik er foto's van staan....
Zie: http://fruitabc.blogspot.com/

Guy
zaterdag 9 mei 2009 - 21:57
u857287

U857287

Dag Guy

Ik heb eens naar uw blog gekeken en ga het eens proberen.

Bedankt alvast
Groeten

Lieve
zondag 10 mei 2009 - 18:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon