menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vaccimum corymbosum zure grond

Ga naar meest recente reactie

bert007

Bert007

Onlangs heb ik een blauwe bes aangeplant. Op het internet las ik daarna dat men de blauwe bes enkel in zure grong mag telen, ik heb mijn bes in potgrond geplant omdat ik dacht dat dat het beste was. Hoe kan ik mijn bodem dan terug verzuren zodat ik de bes niet meer terug hoef te verplanten naar turf of dergelijke. Bestaat hier een soort van vloeibare meststof voor of zo .

Bert
dinsdag 24 maart 2009 - 16:29
Adrienne

Adrienne

Tja Bert, bij mij staat die toch ook niet in zure grond en vruchten met hopen
Maaar als ik niet gerust was zou ik turf rond de plant in werken met de tuinklauw.
Succes Adrienne
dinsdag 24 maart 2009 - 20:20
leeuwtje

Leeuwtje

Mij is ook verteld dat je houtsnippers door het plantgat moet strooien en ieder jaar houtsnippers er rondomheen.
dinsdag 24 maart 2009 - 22:16
bert007

Bert007

bedankt voor jullie reacties
woensdag 25 maart 2009 - 07:18
spinty

Spinty

Ik heb een sleuf gegraven van ca een halve meter breed en diep
De helft van de vrijgekomen grond heb ik verwijderd.
de rest van de grond heb ik gemengd met turf zodat ik half grond en half turf kreeg
Daarin heb ik de struikjes geplant
Elk jaar strooi ik 5 cm gehakselde coniferen die ik van een tuinfirma krijg (ze zijn blij dat ze er van af zijn)
Mijn plantjes waren ca 50 cm hoog toen ik ze 3jaar geleden kocht
Nu zijn ze ca. 1.5 meter
Afgelopen jaar hebben we van 15 struikjes meer dan 20 kg geplukt
groetjes
Mat
donderdag 26 maart 2009 - 16:58
bert007

Bert007

hey,bedankt voor je reactie,dat van die gehakselde coniferen zal ik zeker eens proberen.

Bert
donderdag 26 maart 2009 - 17:22
ositune

Ositune

Ik heb 12 struiken staan, sleuf gegraven, een aanhangwagen bosgrond met de grond gemengd, voor elke plant een halve zak Vivimus voor zuurminnende planten erbij, mulchen met dennenaalden en gehakselde dennenappels. Ik hou de zuurtegraad in het oog met een ph-meter, wanneer de grond te basisch zou worden(voor de moment nog niet), strooi ik wat stuifzwavel(gebruiken ze om serres te ontsmetten) rond de planten. Op deze manier heb ik in één keer de ph van 8 naar 5.5 gebracht. De zomer na de aanplant gaven ze al volop bessen, en dit jaar ga ik mijn fruitkooi moeten vervangen, want ze groeien eruit.
De planten best kopen bij een kweker, ik had er één cadeau gekregen van mijn vriendin die van een tuincentrum kwam, en die is omlaag gegroeid in de grond gekropen, ik heb hem nooit meer weergezien....
Voor wie er niet genoeg van krijgt, die moet maar eens naar de Blueberry Fields
in Koersel.
Prachtig daar, en verschillende derivaten van bosbessen, tot bosbessenzeep toe.
Bosbessen bevatten veel anti-oxydanten, welke tot vele voordelen voor ons lichaam zouden leiden...
Ik had hier ook een topic gelezen waarin stond dat bosbessen rood zijn(de zgn vossebessen), maar ik dacht dat bosbessen de verzamelnaam van de blauwe en de vossebes was, en dat de rode vossebes, of veenbes is, en de blauwe, nu ja, blauwe bes is.
zaterdag 9 februari 2013 - 19:50
Octavia1998ykz

Octavia1998ykz

En hoe zit het met de snoei van Vaccinium Corymbosum?
woensdag 20 februari 2013 - 21:36
sugar

Sugar

Ik heb dat hier http://fruitberg.wordpress.com/2013/02/05/blauwbessen-snoeien eens uitgeschreven met wat fotokes
woensdag 20 februari 2013 - 21:45
leerling

Leerling

@sugar
Bedankt voor de duidelijke beschrijving en foto's.

Ik merk dat je de planten in plastic bakken en dan nog eens in plantbakken in de grond hebt gezet. Waarom doe je dat zo?
maandag 30 maart 2015 - 22:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon