menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Westerse persimoen gezaaid

Ga naar meest recente reactie

Jende

Jende

Hallo iedereen,
In de maand december heb ik 8 persimoens gekocht (ingevoerd uit spanje), het waren zeer grote vruchten, en in drie vruchten heb ik een grote platte bruine pit gevonden, deze 3 pitten heb ik gewassen en op water gezet gedurende 1 maand.
Begin februari heb ik de drie pitten in zaaigrond geplant, en deze morgen zie ik al een zaadje zijn kopje boven aarde steken.
Zelf heb ik een kakiboom in de tuin, maar nog nooit een pit gevonden in de vrucht.
Heeft er al iemand persimoen gezaaid?
Zou die plant winterhard zijn alhier? En wanneer zou die vruchten dragen
Graag een antwoord
Jende


dinsdag 24 februari 2009 - 09:44
Thanja

Thanja

Hoi Jende,

Ik werd nieuwsgierig door de naam persimoen ... Even gegoogled en ik kwam uit op de site van Guy: http://www.houtwal.be/vakartikels/warmteminnend_fruit/diospyros_kaki.htm.

Hierin wordt gezegd dat de plant op een beschutte plaats in de tuin wel een kans heeft.

Twee jaar terug had iemand een vraag op het forum over het snoeien van de persimoen. Misschien kun je aan enkelen van hen je vraag voorleggen? Of misschien reageren ze nog op je vraag.

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=6&page=11&tid=4528

dinsdag 24 februari 2009 - 09:56
Jende

Jende

Hallo Thanja,

Die persimoens waren zeer groot, op elke vrucht was een klever geplakt en daarop stond persimoen spanje, en ze waren ook heel lekker.

Bedankt voor het schrijven
Jende
dinsdag 24 februari 2009 - 14:48
jamespond

Jamespond

Jende,
Persimmon of Diospyros kaki is voldoende winterhard in onze contreien. Het enige waar je op moet letten is welke varieteit je aanplant, deze moeten nl. de meest vroegrijpende zijn. Van degene waar ik ervaring mee heb, kan ik je IZU aanraden, die rijpt op de boom tegen einde oktober a begin november en is de vroegste die ik ken; Ook nog MUSCAT, die rijpt niet volledig af, maar kan je wel plukken als hij al half verkleurd is, nog wat narijpen in huis en klaar voor consumptie. FUYU en GIANT FUYU heb ik nu in pot gezet, maar nog geen vruchten dus daar kan ik je nog geen info over geven. Ik denk alleszins dat deze varieteiten hier ook kans maken - GIANT FUYU misschien beter in serre, maar dat zie ik wel binnen enkele jaren...
zondag 1 maart 2009 - 08:37
depauws

Depauws

Jende
Ik had de vraag gesteld over snoeien persimoen.
De boom die ik heb staan levert vruchten zonder pitten.
Let goed op: er zijn meerdere soorten kaki, sommige moeten bevrucht worden, andere niet, soms komen de vruchten snel eetbaar ( boomrijp).
Bij mij moeten de vruchten getrokken worden voor de vorst ( +- 1 nov) en moeten dan nog +- 1 maand narijpen, ze verkleuren daarbij van hel oranje naar dof rood.
In de hel oranje toestand zijn ze absoluut niet te eten wegens tanines.

Ik heb vorig jaar kaki-zaden gekregen en gezaaid, behoorlijke opkomst, de plantjes zijn nu 10 tot 30 cm hoog.
Groeten
Silvain


zondag 1 maart 2009 - 17:15
Jende

Jende

Hallo Jamespond en Sylvain,

Ik weet dus niet wat ik gezaaid heb, maar die persimoenen waren allen een kleine pompelmoes groot, dat is dus zeer groot.
De drie persimoenzaadjes zitten boven aarde, en ik zal die verder opkweken.
Graag zou ik willen weten op welke leeftijd de die plant kan bloeien, en zouden die planten elkander kunnen bevruchten?

groeten Jende
zondag 1 maart 2009 - 20:19
jamespond

Jamespond

Sylvain,
Je hebt gelijk, was ik vergeten te vermelden. IZU is zelfbestuivend, daar ben ik zeker van, de overigen die ik aangehaald heb weet ik niet zeker (MUSCAT ben ik eerder geneigd om te geloven dat die ook zelfbestuivend is), maar als je enkele planten aanplant, hoef je je over bestuiving geen zorgen te maken.
Jende,
Geen idee op welke leeftijd die planten kunnen bloeien. Ik denk dat het zowel mannelijke als vrouwelijke planten kunnen zijn, dat weet je niet op voorhand, dus als je 3 mannelijke planten zou hebben, zal je wel bloei hebben, maar geen vruchten... En ook als je vrouwelijke planten hebt, kunnen die zelfbestuivend of niet zijn, en naar de kwaliteit vd vruchten is het raden tot ze er zijn...Waarschijnlijk best als je die zaailingen als experiment beschouwt (leuk !) en dat je je ergens geente varieteiten aanschaft, zodat je zeker bent van vruchten...Zijn overheerlijk...Diospyros betekent terecht 'food of the Gods'...
maandag 2 maart 2009 - 13:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon