menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanplanten kweepeer

Ga naar meest recente reactie

Kries

Kries

Graag had ik een kweepeer gezet en opteer voor Vranja, omdat die zelfbestuivend is.
Het liefst wil ik die in struikvorm. Na wat opzoekingswerk vond ik dat die ongeveer 3 meter hoog wordt, maar van de breedte wordt niet gesproken.
Daar mijn tuin niet zo breed is, is dit wel belangrijk om weten.
Heeft iemand ervaring met kweepeer?
Alvast bedankt voor de info.
Kries
zondag 26 oktober 2008 - 08:40
danny2

Danny2

Zal ongeveer een 2à3m doormeter hebben na een tien jaar, maar door regelmatige snoei kan je dat beprken tot ongeveer 1,5m.

groetjes danny
zondag 26 oktober 2008 - 18:51
the666bbq

The666bbq

Een kweepeer zou niet zo van snoeien houden. Als je al van bij aanvang weet dat je een boom (plant in het algemeen) altijd zal moeten blijven snoeien dan kan je je misschien beter afvragen of dat dan wel zo'n goede boom is voor die locatie (het antwoord is retorisch : nee; behalve voor de leivormen dan).
donderdag 30 oktober 2008 - 09:22
Kries

Kries

Snoeien zal wel altijd moeten gebeuren denk ik. Zo om de 5 jaar krijgen mijn fruitbomen toch ook een snoeibeurt.
Bij vrienden heb ik een kweepeerstruik gezien die niet hoger is dan 2 meter. Er is 1x de top uit verwijderd zodat de boom een struik werd en nu wordt er zo om de 2 à 3 jaar gesnoeid. De struik draagt elk jaar mooie vruchten. Ze weten niet meer welke soort het is.

maandag 3 november 2008 - 10:47
the666bbq

The666bbq

Fruitbomen worden inderdaad wel eens gesnoeid Kries, en dan met name om de bomen gezond te houden en de produktie te verbeteren (minder maar grotere vruchten). De grootte beperken zou daar eigenlijk niet mogen bijhoren... daarbij komt dat de kweepeer vrucht vormt op nieuwe takken; als je boom uiteindelijk de ruimte volledig heeft ingenomen zal je bijna altijd gedoemd zijn om vruchthout weg te nemen (snoei dus zeker na de bloei dan zie je tenminste nog waar er vrucht zou kunnen komen) of zal je alleen in de hoogte moeten oogsten. Kweepeer heeft sowieso al een grillige groei, ik weet niet of hij er mooier op wordt door hem altijd sterk in te snoeien. Het gewone onderhoud kan uiteraard wel (dood hout, kruisende takken,...) maar snoeien om hem klein te houden zou ik bij geen enkele boom doen...

het advies naar alle groene vingers "zou moeten zijn" : alles begint met de juiste plant op de juiste plaats, al de rest zijn truuken van de foor

De meeste planten verdragen dus wel de snoei maar dat betekent nog niet dat dat de beste optie is.... het is dus soms beter om te kiezen voor de struik- of de laagstamvorm dan half- of hoogstam
dinsdag 4 november 2008 - 00:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon