menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druivelaar met gele bladeren

Ga naar meest recente reactie

Matthias1

Tekst aangepast

Matthias1

Mijn druivelaars, die ik dit jaar geplant heb, krijgen langs onderen gele plekken op het blad en sommigen ook bruine randen. Hier en daar zitten er ook kleine gaatjes in de bladeren. Ik heb wat miniscuul kleine wittestreepjes gezien ( ziekte?). Wat zou er aan de hand zijn?
Hier volgen wat fotos ervan...


[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]


vrijdag 26 september 2008 - 08:52
leeuwtje

Leeuwtje

Het kan misschien een voedingstekort zijn.
Maar misschien ook gewoon de herst......Dan verdorren de blaadjes en vallen ze af
vrijdag 26 september 2008 - 09:38
Fliejoor

Fliejoor

Hey!

Bij mij is dit net hetzelfde. Ik denk ook dat het de herfst is. Vorig jaar was dit ook zo rond dezelfde periode.

Groetjes!
vrijdag 26 september 2008 - 10:31
edelweis

Edelweis

Hallo,
hier is hetzelfde aan de hand hoor
ik denk dat het inderdaad ook gewoon de herst is
jammer genoeg hé

groeten
Els
woensdag 1 oktober 2008 - 19:55
Victor44

Victor44

Matthias,
Mischien is het magnesiumgebrek,Karakteristiek voor magnesiumgebrek zijn gelige (witte druivenrassen)of roodachtige(blauwe druivenrassen)verkleuringen tussen de bladnerven van vooral de onderste bladeren.Typisch voor magnesiumgebrek zijn de naar het midden van de bladschijven toe groeiende lichte verkleuringen.In het voorjaar extra magnesium plus kalk geven.
donderdag 2 oktober 2008 - 18:59
Matthias1

Matthias1

Oke, bedankt victor, vond het al een beetje raar dat de herfst enkel zijn werk aan het doen is enkel aan de onderste bladeren. Ik weet weer wat gedaan.
vrijdag 3 oktober 2008 - 06:37
the666bbq

The666bbq

als ik een gok mag wagen de plant ziet er nog vrij jong uit, en de grond ziet eruit als een typisch streepje 'moestuin' rond een nieuwbouw (ik zie daar ook mos en voor de rest weinig begroeiing - "hela manneke, ik trek al mijn onkruid uit en dat is ook weer niet goed of wa ?" ) - jouw nieuwe aanplant heeft misschien dus niet de allerbeste start gekregen Verzorg in dat geval eerste de bodem (compost, kalk, lucht, doorlaatbaarheid van de bodem,...) voor je met de specifieke lapmiddelen begint (extra magnesium,...). De verkleuring van het blad met uitzondering van de nerven kan dan misschien een typische verkleuring zijn bij magnesiumgebrek, de plant heeft ook magnesiumgebrek als de grond te zuur is doordat hij het magnesium dat misschien wel in de grond is niet kan opnemen - magnesium toevoegen zal je in dat geval niet echt helpen.
Verwacht van een nieuwe aanplant niet meteen topprestaties, je plant moet sowieso wennen aan zijn nieuwe plaats want als hij niet opgefokt werd door de plantengigant dan werd hij misschien wel al een tijdje verwaarloosd

Zorg dus dat deze plant een luxeleven tegemoet gaat (mulch met compost, karton, gras, ... , kalk) en dat komt wel goed.

En ja, herst en koning winter staan voor de deur en die hebben wel wat invloed op planten
dinsdag 4 november 2008 - 01:04
WillyT

WillyT

Ik heb dit ook, maar de herfst is niet de oorzaak (of het moet zijn dat de herfst al rond augustus intrad). Ik dacht dat dit het gevolg was van meeldauw. Hiertegen kan je produkten kopen.

Meeldauw (er is nog een verschil tussen echte en valse) moet je preventief behandelen, dus vóór de bladeren een witte schijn krijgen. In mei-juni al, dus.
woensdag 19 november 2008 - 13:08
the666bbq

The666bbq

dat lijkt me geen meeldauw, meeldauw heeft dacht ik geen al te sterke relatie met de nerven, wat deze bladverkleuring wel heeft (in het begin misschien niet zo duidelijk maar in de gevorderde toestand toch duidelijk zichtbaar) en die wijzen toch in de richting van een gebrek( magnesium, kalium,...) dus ik blijf bij mijn oorspronkelijk antwoord : soigneer uw grond voor je begint met voedingsstoffen in de grond te pompen of oorlogje te voeren. Als je zeker weet dat je grond waarschijnlijk niet al te rijk is (bv aanvulgrond van bij een verbouwing) dan kan je eventueel voedingsstoffen toevoegen maar dat zal niet baten als de grond zelf niet gezond is dus eerst de grond verbeteren.

(algemene tip dus misschien hier niet van toepassing Als je een stukje grond hebt waar zelfs onkruid amper op groeit, wat kan je dan verwachten dat een andere (veredelde) plant er zou willen groeien.

Het overgrote deel van de natuur groeit zonder blauwe korrels voor de groei, of blauwe korrels tegen dit of dat ongewenste beestje - voor sommige tuiniers klinkt dit misschien gewaagd (of zweverig) maar : durf al eens te tuinieren 'zonder' te denken al te veel te moeten ingrijpen met de hulp van doosjes. Om zeker te weten of de grond iets tekort komt kan je een grondanalyse (laten) uitvoeren.
woensdag 19 november 2008 - 13:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon