menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druiven

Ga naar meest recente reactie

lemeroos

Lemeroos

Wat is er aan de hand ,wat doe ik verkeerd ? het tweede jaar achtereen komen deze druiven reeds grauw en barsten open ,geen zicht en zijn klein !
donderdag 3 augustus 2006 - 15:29
DannyC

DannyC

DENK DAT JE MET VALSE MEELDAUW ZIT EN DAT DE PLANT TE NAT STAAT ( TE VEEL WATER GEGEVEN?)
donderdag 3 augustus 2006 - 15:37
Uvacrispa

Uvacrispa

Het verschijnsel dat je beschrijft is een aantasting van de echte meeldauw ( Oidium tuckeri ).
Het gieten kan een probleem zijn, maar Witte Van der Laan is nu eenmaal gevoelig voor deze ziekte.
Er zijn op vandaag veel betere rassen ebschikbaar die bovendien geen meeldauw (valse of echte) krijgen.
Mijn advies vervangen door een goed ras (elders op dit forum zijn een ganse reeks rassen opgenoemd)
zaterdag 5 augustus 2006 - 10:00
Trigonella

Trigonella

in het vroegere proestation druiven te Overijse was er een ser met druiven in waterkultuur.
12 maand op 12 stonden de planten met hun voeten in het water en heerlijk waren die druiven en van barsten geen sprake.

dinsdag 15 augustus 2006 - 19:41
Uvacrispa

Uvacrispa

als je met watercultuur werkt, is er meestal geen gebrek aan water en dus zal de groei erg regelmatig zijn. de kunst bestaat erin om steeds de juiste voedingsstoffen toe te dienen (zoals bij de meeste serretomaten...). Het ging in dat experiment wel niet om 'Witte van der Laan'... en ik zie watercultuur nog niet direct in het bereik van de amateurtuinier...(?)
donderdag 17 augustus 2006 - 22:03
duracell

Duracell

Ik heb al 4jaar van der laan zonder probleem ik verhuis en neem hem mee en nu al 2de seizoen probleem ermee!
zondag 20 augustus 2006 - 15:09
Uvacrispa

Uvacrispa

Duracell,
Is bekend voor dit ras, maar er zijn voldoende meeldauwvrije rassen op de markt beschikbaar om een goede en waardige vervanger te vinden...

donderdag 24 augustus 2006 - 22:20
lemeroos

Lemeroos

DENK DAT JE MET VALSE MEELDAUW ZIT EN DAT DE PLANT TE NAT STAAT ( TE VEEL WATER GEGEVEN?)


ja,dat is het tweede jaar achtereen !dat water heb ik niet gegeven hoor maar is uit de lucht gevallen ,zelfs in Juli gaf ik maar eens per week wat water !
woensdag 30 augustus 2006 - 21:28
Merel1

Merel1

Druiven in volle grond, hoeven geen water te krijgen. De wortels gaan ver genoeg om de plant voor water te voorzien, zelfs in een serre als de planten in volle grond staan. Onze witte v. d. Laan krijgen ook hier en daar en barste, maar zijn nu al rijp. Ze staan wel in de serre heel luchtig. Merel1
donderdag 31 augustus 2006 - 21:03
Victor44

Victor44

Volledig mee eens Witte v.d. Laan is een druif die niet ziekteresistent is, beter andere soort aanplanten.Druiven die al een paar jaren staan hoef je geen water te geven, wortels gaan heel diep en halen het water wel waar het zit.
Grtj.victor
vrijdag 1 september 2006 - 18:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon