menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoge varens

Ga naar meest recente reactie

pthomass

Pthomass

Hallo,

Ik ken totaal niets van varens, maar wil er wel heel graag een paar in de tuin.
Ik heb mijn voortuin volledig heraangelegd met carpinus haag en pilaten alsook fagus hagen. Er komen 2 Acer Palmatum boompjes/struiken alsook een lage japanse esdoorn die slecht gedijt in de zonnige achtertuin.
Voortuin is noordelijk georienteerd en grond is goed vochthoudend.

Ik zoek een varen die hoog kan opkomen en toch mooi bij elkaar blijft. Hij hoeft niet perse wintergroen te zijn.

Welke soorten moet ik naar kijken/zoeken?
zaterdag 7 november 2020 - 17:58
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Hoe hoog is 'hoog'?

Ik heb zelf al jaren Polystichum setiferum 'Plumosum Bevis'in de tuin staan. Deze wordt na vele jaren rond de 1.00--1.20 meter hoog. Aan het eind van de winter de oude bladeren afknippen.

Bij Polystichum heb je vele mooie soorten. Op de website van kwekerij 'De Hessenhof' worden diverse cultivars besproken.

Vermijd Matteuccia struthiopteris want die vormt uitlopers en op vochtige grond staat binnen de kortste tijd je halve tuin vol met deze varen.

Gegroet, de tuinprins

zondag 8 november 2020 - 07:33
Carib

Carib

Helemaal eens met Tuinprins. De "Plumosum Bevis" is een prachtige varen, waarvan er hier ook meerdere staan. Bijna alle c.v's van Polystichum setiferum zijn erg mooi. Ze zijn er van vrij laag tot hoog en verdragen ook nog best wat zon.
zondag 8 november 2020 - 17:09
pthomass

Pthomass

Waar ik mijn planten haal hadden ze de Polystichum setiferum ook aanbevolen, maar niet direvt een c.v.
Ik zal die van Tuinprins eens zoeken

Mijn schoonouders hebben een varen die elke winter volledig bovengronds afsterft. In volle bloei staat die dik 125-150cm hoog.
Prachtig exemplaar maar we weten niet welke soort het is. Ik heb een foto van mei dit jaar toegevoegd

Varens & Boomvarens

zondag 8 november 2020 - 20:04
pthomass

Pthomass

Bijkomend even dit...
Schoonvader stelt voor om die te delen.
1) kan dat en zo ja, wanneer best?
2) zou je die in 2 of 4 delen?


Thanks
maandag 9 november 2020 - 10:47
pthomass

Pthomass

Bovenzijde blad

Varens & Boomvarens

dinsdag 10 november 2020 - 14:29
pthomass

Pthomass

Onderzijde blad

dinsdag 10 november 2020 - 14:29
pthomass

Pthomass

Onderzijde blad

Varens & Boomvarens

dinsdag 10 november 2020 - 14:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon