menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is het normaal dat sporen traag ontkiemen

boomvaren

Boomvaren

volgende vraag werd mij persoonlijk door P.G. gesteld en is te intersand om van het forum te onthouden:

Hallo,
heb met zeer veel interesse je artikel over de kieming van varens gelezen.
Heb echter nog een vraag over een specifieke situatie. Ik heb een vergelijkbaar proces als beschreven gevolgd - dus zo steriel mogelijk ed. maar de sporen in een gewone pot geplatst afgedekt met een glasplaat ofwel plastic zak.
Bij een van de soorten - nml Dicksonia (afgedekt met plastic zak) leidt dit tot goede resultaten en zie ik nu veel plantjes ontstaan op de prothalia. Echter bij een andere soort - Blechnum cycadifolium (met plastic plaat) zie ik wel de nodige prothalia (en volgens mij geen vervuiling) maar toch slechts heel weinig bladvorming. Ik had het vermoeden dat het wellicht te droog was en heb een aantal maal met een plantversuiver wat water ingebracht maar zonder echt veel resultaat. Enig idee waar dit aan kan liggen ?


Mij antwoord:

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor je probleem.
De meest voor de hand liggende is, en ik neem aan, aan je uitleg te horen, dat dit je probleem is, alhoewel het niet echt een probleem is, gewoon een trage groeier. Er zijn soorten die soms 2 jaar in beslag nemen om door te groeien. Gewoon geduld hebben, ze goed nat houden in een zo steriel mogelijke omgeving en met regelmaat controleren.
Het tweede probleem kan zijn, te dik gezaaid. Hierdoor wordt de ontwikkeling belemmerd, gaat je kroost langzaam bruine vlekken vormen en afsterven. Als je dit ziet gebeuren kan je als nog ingrijpen door uit te dunnen.
Het derde probleem wat je kan tegen komen, is dat je steriele sporen hebt, maar dan groeit er totaal niets. Dit komt veel voor bij Lycopodia.


Weerwoord:

1 -Wat de mogelijke oorzaak betreft denk ik (hoop ik) dat inderdaad de eerste optie het meest waarschijnlijk is. Is jou bekend of wellicht blechnum dit soort
trage groeier is of is traag/snel groeien toch meer soorts en niet geslachts gebonden ?

2-Ik heb volgens mij niet al te dik gezaaid en zie tussen de verschillende 'plantjes' ook nog steeds zwarte grond waar volgens mij bij te dik zaaien alles een groene
deken wordt. Ook bruine vlekken en afsterven heb ik niet waargenomen.
En aangezien er toch wel iets groeit is optie 3 ook niet aan de orde.

3 -Hoe kijk je aan tegen de door mij geopperde oorzaak dat de prothalia wellicht te droog waren en daardoor het zwemmen van de ene naar de andere te weinig mogelijk
was en helpt dan het water verstuiven in de pot ?

4-De plastic plaat die ik hiervoor heb gebruikt sluit niet zo goed af als bv een plastic zak zodat je ook weinig of geen
condens vorming ziet.


Mijn antwoord:

1-Blechnum is inderdaad een taxa wat bekend staat voor zijn trage groei. Maar specifiek de soort cycadifolium ken ik persoonlijk niet en ik vind hem ook niet direct terug in mijn bibliotheek. De taxa blechnum is redelijk groot, soms kan een soort ook twee namen hebben door oneensheid binnen de wetenschappelijke wereld, alles is niet zo glashelder als je denkt. Dit wil niet zeggen dat de soort het niet gaat goed doen. Enkel door vallen en opstaan kom je te weten of deze geschikt is voor de tuin of niet, hoe snel hij groeit enz.. Daarom zijn je bevindingen ook altijd welkome op het forum zo leren we allemaal wat

2-Het zal wel goed komen.

3-Dit is zeker zo, je moet met regelmaat controleren of er vocht genoegd zit op je broed. Ik controleer zo twee maal per week.

4-Hoe beter je kan afsluiten, des te minder je moet water bij geven, hoe beter je resultaat zal zijn. Ik persoonlijk heb de beste ervaring met labo kweek schaaltjes. Maar dat is wel iets wat je zelf moet ondervinden, ik ken mensen die kleine bloempotjes in huishoud zakjes op sluiten, wat ook prima werkt.
donderdag 8 mei 2008 - 22:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon