menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bestaande vijver omvormen

Ga naar meest recente reactie

marc

Marc

Mijn vrouw en ik willen een bos met vijver kopen. Het geheel ligt in natuurgebied. De bodem is bijna puur Kempische zandgrond. Vermoedelijk is de vijver ontstaan door zandwinning en later uitgegroeid tot een keurig met steile wanden gemaakte visvijver. Dat zouden we willen wegdoen en de vijver een natuurlijk karakter teruggeven. Ons plan hebben we ter kennismaking voorgelegd aan mensen die over de do's and don'ts van dit natuurgebied kunnen beslissen.
Onze koop zal afhangen van hun oordeel.
Mijn vraag naar jullie toe is of er iemand ervaring heeft met dit soort projecten. En ook zou ik graag willen weten welke planten er in aanmerking kunnen komen om de flora en de fauna terug op gang te brengen. Planten die door natuurbeheerders aanvaard worden. Planten voor zowel oever als vijver. Let wel op het gaat hier over ZANDGROND.
Onze bedoeling is ook van dit project een stap voor stap document te maken waarin vooral in beeld maar ook in woord de metamorfose te volgen zal zijn. Een document dat mss anderen er toe aan zal zetten om hun (ongebruikte) vijver terug aan de natuur te schenken.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Thuys Marc
vrijdag 14 juni 2013 - 09:20
Plantadvies

Plantadvies

Ervaringen met een bos en vijver kunt u hier niet vinden. U dient dan meer in het landschapsarchitectuur te gaan zoeken. U kunt daar tips aanvragen en eventueel vragen om deze eens langs te laten komen voor een ruwe schets als de kosten te hoog worden of dat u alles zelf wilt gaan doen. Verder dient u goed naar de omgeving te kijken en dieper in de geschiedenis te duiken om meer over de omgeving te weten te komen. U dient de tuin met de omgeving een eenheid te laten worden. U krijgt dan veel meer voor elkaar bij de mensen die over uw plan kunnen beslissen. Ik wens u veel plezier met dit prachtige project en mocht de koop doorgaan, laat u dan eens wat horen?

Groene groeten Plantadvies
vrijdag 14 juni 2013 - 20:15
Bombycilla

Bombycilla

Ervaringen met een bos en vijver kunt u hier niet vinden.


Schrijf je wel even voor je zelf of ken je iedereen hier op het forum?
zaterdag 15 juni 2013 - 11:58
Bombycilla

Bombycilla

En ook zou ik graag willen weten welke planten er in aanmerking kunnen komen om de flora en de fauna terug op gang te brengen.


In een natuurvijver doe je dat niet dan laat je het aan de natuur over, en ga je dus niet met allerlei planten slepen.
Als je nu eens een aantal foto's zou plaatsen kunnen wij ons een beter beeld vormen van de situatie nu.
zaterdag 15 juni 2013 - 12:02
jack1

Jack1

bij de boedery ligt ook een natuurvijver
maar als we de natuur haar gang daar laten gaan ziet het er zo uit
we maken het op zijn tijd wat onkruid en bramen vrij
deze vijver ligt ook midden in een bos .op bosgrond .....

[url=http://s58.photobucket.com/user/kippenboer/media/Afbeelding940.jpg.html][afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 15 juni 2013 - 16:14
Tuinman65

Tuinman65

Iemand geeft een eerste redelijk antwoord op de vraag en wordt direct terug gefloten. Jammer.
Mijn ervaring op zandgrond is dat de keuze aan waterplanten erg beperkt is.
Ik zal dit topic wel opvolgen en reageren wanneer ik het nodig vind.
Ik ben van mening dat de vraagstellers niet over
zaterdag 15 juni 2013 - 23:25
marc

Marc

Beste mensen allemaal. Alvast bedankt voor jullie reacties.
Het spijt me dat ik met deze topic zoveel controverse heb uitgelokt. Das echt mijn bedoeling niet.
Alhoewel ik besef dat deze vraagstelling niet direct aanleunt bij de aard van dit forum, is het enkel mijn bedoeling hier mensen te vinden en ontmoeten die ervaring hebben met dit gegeven.
En het is ook niet geheel onjuist dat als je iets natuurlijks wil je het gewoon moet laten doen. Maar ik ben er van overtuigd dat door de invloed van vele ongewilde factoren we de natuur een handje moeten helpen. Dat we een voorzet moeten geven door planten, die door toedoen van de mens verdrongen zijn, opnieuw moeten introduceren. Doen we dat niet krijgen we een situatie als de foto hierboven. En dat is nu net wat ik wil vermijden.
Met vriendelijke groeten,
Marc
zondag 16 juni 2013 - 07:05
Tuinman65

Tuinman65

Ik lees dat je in Grobbendonk woont Marc, ik in Pulderbos, buren dus.
We hebben wel een vijver op een golfterrein in de buurt waar we de natuur in de vijver een beetje bijsturen.
Leo
zondag 16 juni 2013 - 23:52
Heike

Heike

Een mooi, ambitieus plan lijkt me... een stukje natuur teruggeven aan de natuur!

Volgens mij kan dat heel interessant worden als je daar een soort dagboek van gaat bijhouden. Er bestaat wel wat lectuur omtrent het onderwerp 'natuurlijke vijver'.
dinsdag 18 juni 2013 - 15:29
Bombycilla

Bombycilla

natuurlijke vijver of natuurvijver?
dinsdag 18 juni 2013 - 17:32
Bombycilla

Bombycilla

als het een natuurvijver moet worden/blijven kun je het meest met een kraan de vijver voor 2/3 schoonmaken,voor de amfibie
dinsdag 18 juni 2013 - 17:36
jack1
dinsdag 18 juni 2013 - 17:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon