menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleine vijver aanleggen

Ga naar meest recente reactie

kollebloem

Kollebloem

Hallo

Wij willen een vijver maar wij zijn gebonden aan een kleine vijver omwille van het feit dat a) onze hond Nora iedere plas water van bepaalde grootte gebruikt om een bad te nemen en b) omdat onze plaats in de tuin beperkt is.
Het is nu zo dat de meeste kleine voorgevormde vijvers maar 54cm diep zijn en ons enthousiasme werd de grond ingeboord omdat iemand ons vertelde dat dergelijke vijvertjes VEEL te ondiep zijn om plantjes in te laten groeien.
Wij zouden er een natuurvijvertje van maken zonder vissen met enkel planten in en rond.
Is dit echt zo? Maken wij nu echt geen kans als wij dergelijke kleine biotoop zouden opstarten?


M
dinsdag 27 maart 2012 - 10:37
Polplastron

Polplastron

Zelf heb ik hier een oude kuip staan die maar even diep is en waar al enige jaren kaapse waterlelie (Aponogeton dystachios) in groeit. Ieder jaar weer zit de kuip vol waterleven zoals watervlooien, waterpissebedden, e.d.

Dus ... wie je dat verteld heeft ...

Hou er wel rekening mee dat 54cm te ondiep is om vissen te overwinteren, maar ook om amfibieën te overwinteren! Maar in een heel klein vijvertje komen die laatste volgens mij ook iets minder snel overwinteren!

Planten als Typha minima, Iris sp., dotterbloem e.d. zijn allemaal winterhard genoeg om in een ondiep vijvertje te houden. Ook Pontederia kan, als je tuin ietwat beschut is.

Groeten,

Pol
dinsdag 27 maart 2012 - 10:46
Feniks

Feniks

Tuurlijk kan dat! Ik heb zelfs een cementkuip gebruikt, nog kleiner dan zo'n vijvertje! Er staat een gele lis in, een waterlelie, zuurstofplantjes, en als het niet meer gaat vriezen zet ik er een waterhyacinth in. De poezen en vogels zijn hier heel blij mee! (en een hoop insectjes ook waarschijnlijk!)
dinsdag 27 maart 2012 - 10:47
kollebloem

Kollebloem

Dat is goed nieuws!

Jammer natuurlijk dat amfibieën er niet in zullen kunnen maar het is dan wel goed voor insecten en vogeltjes en zo.
Libellen en waterjuffers en waterkevertjes zijn allemaal welkom. Maakt niet uit wat er in komt, het is gewoon de bedoeling een klein stukje waterbiotoop te maken waar er nu geen is.
Misschien dat we dan in de toekomst een andere plaats kunnen vrijmaken om een grotere vijver aan te leggen maar we willen bescheiden starten en Nora (onze hond) leren niet meer pootje te baden in tuinvijvertjes.

Heel erg bedankt!



M
dinsdag 27 maart 2012 - 11:02
jdcoster

Jdcoster

Als je vijverfolie gebruikt bepaal je zelf de diepte (in het midden) en het is goedkoper.
Daar gaf ik een beetje uitleg over een mogelijke manier om de randen mooi af te werken:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=13&tid=14454&hl=kleine_vijver
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=13&tid=8451
dinsdag 27 maart 2012 - 12:23
tantelies

Tantelies

Van een bloembak kan je ook een vijvertje maken ik ga dat doen.
maandag 20 augustus 2012 - 14:50
danielvoshovenier

Danielvoshovenier

Een kleine vijver is geen probleem maar dit houdt in dat je ook een klein watervolume hebt wat snel opwarmt in de zomer. Warm water geeft algen met als resultaat een groene soep. Het alternatief is om een drukfilter naast de vijver tussen de beplanting in te graven, dit zijn complete sets met een UV-lamp die de algen dood. Er zijn al goede sets voor rond de 300 euro te koop, het water blijft hierdoor helder en in beweging zodat je ook geen last krijgt van muggen etc.
dinsdag 30 oktober 2012 - 15:10
kollebloem

Kollebloem

Het vijvertje ligt er nu al enkele maanden en alles gaat prima.
Hij ligt in de voormiddag in de zon en in de namiddag in de schaduw. Er zit geen enkele filterinstallatie of pomp in en er zitten wat draadalgen in maar heel weinig.
Ik haal ze er trouwens regelmatig uit.
De planten groeien goed, er hebben kikkervisjes in geleefd en uiteraard ook kikkers en we wachten nu af hoe de winter er zal overheen gaan.

Het lijkt dus prima te lukken.



dinsdag 30 oktober 2012 - 16:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon