menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Poelslakken help Wat moet ik doen

Anoukkie121

Anoukkie121

Hallo Allemaal,
Ik heb 3 sluierstaartjes (een soort van goudvissen) in een aquarium en ik wou er wat slakjes in. Ik was laatst op vakantie geweest op camping Beekse Bergen in Hilvarenbeek (in de buurt van Tilburg). En ik heb daar 3 poelslakken gevangen (ik ben er inmiddels al achter gekomen wat voor soort slakken het waren, ik heb ze nu al iets van 3 maanden ofzo). En toen ik thuis kwam van vakantie, deed ik de 3 poelslakken meteen in het aquarium bij de sluierstaartjes, (ik wist toen ook al dat dat misschien wel niet zo verstandig kon zijn omdat slakken in de natuur of in het wild een drager van allerlei ziektes en bacteriën kunnen zijn, waar vissen misschien niet tegen kunnen en daaraan dood kunnen gaan ofzo). Nou geloof dat maar niet want nu zijn mijn poelslakjes en mijn goudvisjes al 5.2 maanden bij elkaar. Het lijkt wel ofdat de goudvisjes de poelslakjes als hun vrienden beschouwen en ze beschermen de slakjes ook zowat, lijkt me wel. Maar nu is de vraag: Moet ik de 3 poelslakken eruit halen? (Want misschien kúnnen ze nog ziektes of bacteriën verspreiden onder de goudvissen)? Of kan ik ze er maar beter in laten zitten, omdat het zo goed gaat en omdat ze nu ook zo goed met elkaar om kunnen gaan? Ik weet het echt niet hoor. Maar kan iemand mij misschien ook nog wat informatie geven over poelslakken?? Want ik weet er eigenlijk eerlijk gezegd (nog) niet zoveel van.
____________________________________________________________________
Groetjes Anouk.
zondag 16 oktober 2011 - 18:15
Polplastron

Polplastron

Als die slakken daar nu al een tijd inzitten en alles gaat goed, dan zou ik me er geen zorgen over maken. Poelslakken kunnen inderdaad wel drager zijn van allerlei parasieten maar dan zou het kwaad al geschied zijn. Was wel steeds goed je handen (met zeep) na het werken in het aquarium. Maar die raad geef ik aan iedereen met een aquarium want ook in een gewoon aquarium kan bijvoorbeeld salmonella opduiken zonder dat je daar iets van ziet.

Die poelslakken eten eigenlijk zowat alles; planten, afval etc. Veel vijver en aquariumbezitters vrezen dat deze dieren hun plantenbestand zullen uitdunnen, maar in praktijk valt dit goed mee. In mijn tropisch aquarium komen kleine slakken voor die heel nuttig blijken te zijn in het opruimen van allerlei zaken die op de bodem zakken.

Overigens eten deze slakken ook het overgebleven visvoer op. Als je je vissen te veel voedert zal je snel heel veel slakken hebben. Als je spaarzaam voedert zal het slakkenbestand wel binnen de perken blijven.

Dat die vissen de slakken zouden beschermen of er vriendjes mee worden, lijkt me toch wat vergezocht. De twee diersoorten hebben in praktijk weinig met elkaar te maken.
zondag 16 oktober 2011 - 19:48
Anoukkie121

Anoukkie121

Ja, weet ik misschien heb ik mezelf vergist dat ze de slakjes beschermen maar het lijkt me wel, maar het kan ook een vergissing zijn.
maandag 17 oktober 2011 - 08:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon