menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gebruik coccolietenkrijt in natuurlijke visvijver

JoseMieke

JoseMieke

Hallo,

We hebben een natuurlijke visvijver met een oppervlakte van ongeveer 1500m2. Deze werd meer dan 40 jaar geleden aangelegd. Ondertussen is deze echter voor 3/4 bedekt met waterlelies. En er zit ook veel slib in ! Ik zou deze vijver willen saneren . Baggeren is natuurlijk een oplossing om én de waterlelies én het slib te verwijderen. Maar een héél dure oplossing !
Ik heb hier ook iets gelezen over coccolietenkrijt . Zou dit helpen om het slib weg te krijgen ? En is er ook een oplossing om de waterlelies weg te krijgen ?

Groeten,
José.
woensdag 22 juli 2009 - 14:11
ellen

Ellen

hallo Jose,
spijtig krijg je geen antwoord op je vraag ik was het die een tijdje geleden over het coccolietenkrijt antwoord heb gekregen. En hoopte met dit bericht ook een beetje uitleg te krijgen maar ja, wie heeft tegenwoordig nog een echt mooie natuur vijver zonder plastic. Baggeren is ook niet alles want na twee jaar is het slib er terug en het is ook zeer duur. Het krijt ga ik proberen en baat het niet het zal zeker niet schadelijk zijn. De waterlelie die kan je mat de hand of met een schop uit steken ik verwijder in alle geval zo mijn lis en dat gaat redelijk goed.
vriendelijke groetjes ellen

maandag 27 juli 2009 - 14:58
cspiess

Cspiess

Hoi,
heb ook een vijver die ik eerst heb laten ruimen van de slib en de resten door de jaren heen (kruidruiming)...indien je het toch zou laten doen,gebruik dan deze term om je aanvraag in te vullen,indien je er een nodig hebt.Naar kostprijs viel dit nogal redelijk mee,is gebeurd met een kraan met lange grijparm(18m),kostprijs ongeveer 2500euro,grootte van de vijver ongeveer 1000 vierkante meter
Was dan al zeker dat ik mijn leleie's kwijt was,het stukje waar er nog stonden heb ik deze zomer er zelf uitgetrokken ,je moet dan wel zorgen dat je echt de wortels hebt en die kunnen wel tot 10 cm dik zijn.......Wat de sliblaag betreft,natuurlijk komt die met de jaren terug maar met coccelietenkrijt kun je dit voorkomen en zelfs slib mee wegwerken als je genoeg gooit,een zak van 25 kg bij de boerenbond kost ongeveer 7 euro,ik denk dat je voor jou oppervlakte ongeveer 10 zakken nodig hebt,hierbij reken ik op de helft van de vijver,de andere helft doe je in het voorjaar of beurtelinks jaar per jaar de helft.
Doe het vooral niet in de zomer want het neemt voor een gedeelte de zuurstof weg.Het mijne gaat er deze week nog in....
Hopelijk heb ik je een beetje geholpen
veel succes
woensdag 18 november 2009 - 17:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon