menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Draadalgen

Ga naar meest recente reactie

tuinfreak

Tuinfreak

Hallo,

Ben al jaren bezitter van een tuinvijver van ongeveer 25 à 30000 liter inhoud.
Het probleem is dat de folie bedekt is met een bruin-groene laag, algen verloed ik dat bij zonnig weer in vlokjes naar de oppervlakte stijgt hetgeen het aanzicht aanzienlijk bederft.Het water zelf is wel redelijk tot goed helder
Met behulp van een fijnmazig net probeer ik zoveel mogelijk de smurrie te verwijderen,maar het blijft dwijlen met de kraan open.De vijver is uitgerust met een driekamerfilter met vortex en bevolkt met en aantal winden en sluierstaarten.
Voorts heb ik al heel wat geprobeerd om van die plaag verlost te raken.(UV-lamp,bacteriekulturen,waterkwaliteitsproducten,aanleg van substraatlaag met beplanting...),maar tot nu toe zonder resultaat.
Alg-killer producten heb ik nog niet toegepast,omwille van hun schadelijke bjwerkingen.Op het internet vond ik evenwel een zgn.biologisch product verdeeld door "Schonevijver"in Nederland,dat volkomen "veilig" zou zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee?,of kan iemand mij een andere of betere oplossing voorstellen.
Iedere reaktie en goede raad wordt in dank aanvaard !! null

Vijvers & Vissen

maandag 1 juni 2009 - 11:13
jyra

Jyra

zou ook wel graag een oplossing weten onze vijver vorigjaar mooi helder dit jaarnet zo als jij het beschrijft,groen water
ook alles al schoongemaakt wie weet een oplossing
groetjes jyra
dinsdag 2 juni 2009 - 07:50
tuinfreak

Tuinfreak

Hallo Lyra,

In tegenstelling met wat jij beschrijft is het water bij mij NIET groen.
Jouw probleem heeft wellicht te maken met ZWEEFALGEN.Groen water kan na verloop van tijd weer verdwijnen,drijfplanten en verder een goed filter in combinatie met een UV-lamp moet jouw probleem kunnen oplossen.
Mijn probleem is veel hardnekkiger en mogelijk komplexer van aard daar ik al zowat alles geprobeerd heb zonder resultaat.

Mvrgr.

Yvan.
dinsdag 2 juni 2009 - 18:50
Polplastron

Polplastron

Algen in de vijver zijn een heel natuurlijk verschijnsel. Met gifstoffen of andere producten kan je daar echt geen langetermijnoplossing voor bieden. Zaken die de algen doden werken op lange termijn averechts omdat de dode algen het water weer voedselrijk maken en zodus zorgen voor nieuwe algengroei.

Het beste is volgens mij gewoon de algen regelmatig wegvissen.

Een goede plantengroei en spaarzaam omgaan met visvoer kan er ook voor zorgen dat er minder voedingsstoffen in het water komen waardoor het algenprobleem ook minder fel zal opkomen.

Ik plaatste destijds (Ik heb reeds enige tijd geen vijver meer) mijn planten in vijvermandjes met als bodem enkel grind. Dit gaf voldoende houvast voor de wortels, maar liet absoluut geen voeding vrij in het water. Het dwong de planten ook om voedingsstoffen uit het water te halen.

Algen horen bij een vijver. Uitroeien gaat niet, maar beperken wel.

@Jyra: Ik denk inderdaad ook dat jij meer last hebt van zweefalgen als ik je bericht goed begrijp. UV-lampen kunnen een oplossing zijn, maar gewoon wat beweging in je water brengen door middel van een fontein of waterval doet ook al wonderen voor je probleem!
dinsdag 2 juni 2009 - 18:51
jyra

Jyra

we hebben de waterval aan staan en een uv lamp op de filter
maar moet er ook bijzeggen dat de vijver bijna de hele dag zon krijgt
zal de fontein eens meer aanzetten,en savonds schep ik alles er af met een fijn netje
bedankt voor jullie reactie
groetjes jyra
dinsdag 2 juni 2009 - 22:34
Mandy

Mandy

Mijn vjver, ongeveer 20X8 meter heeft dit jaar ook last van wat algen, vorig jaar bleef het schoon. Ik weet ook de oorzaak niet maar geef de schuld aan het warme weer . Ik heb nu een pomp neergezet die het water opzuigt en op 2 plaatsen weer terugspuit. Ik heb de algen eruit gevist en binnen 3 dagen waren de algen praktisch verdwenen en het ziet er nu weer helder uit.....
vrijdag 5 juni 2009 - 20:13
jyra

Jyra

vijver is nog niet helder,probeer drijvende alg deeltjes wel er uit te halen
misschien heeft iemand een tip
groetjes yvonne
vrijdag 5 juni 2009 - 20:38
tuinfreak

Tuinfreak

Hallo Lyra,

Mogelijk heb je zowel last van draadalg als van zweefalg,want uit je bericht onthoud ik dat je drijvende deeltjes eruit vist en dit is enkel mogelijk voor draadalg.Zweefalgen zijn microscoopisch klein en kan je manueel onmogelijk verwijderen,zij zijn verantwoordelijk voor de groene kleur van het vijverwater.

groetjes

Yvan
vrijdag 5 juni 2009 - 21:25
focus

Focus

tegen groen water (= zweefalgen) helpt inderdaad een UV-lamp.
heb je die, maar werkt het niet, dan moet je even kijken of de lamp nog steeds haar werk doet, of nog niet te oud is.
Heb ook al gehoord dat de doorstroomsnelheid bij de lamp ook verschil geeft.

ik heb een vijver van 18m³ die volledig in de zon ligt en met maar weinig beplanting.
Pomp steekt 10 000 liter per uur maar via een bypass passeert er ongeveer 2000 over de lamp, de rest gaat gewoon terug de vijver in. op die manier heeft de lamp tijd genoeg om de algen te doden en na verloop van tijd is toch alle water langs de lamp gepasseerd (is mijn mening)
Mijn lamp is trouwens maar 15 watt voor 18kuub(overal hoor ik zeggen dat ik minstens 30watt zou nodig hebben, maar waarom zou ik, ik krijg het helder?)

Draadalgen zijn iets heel anders, daar helpt een UV niet tegen (logisch, want de draadalgen passeren niet langs de uv). Sinds enkele dagen heb ik ook het probleem dat de draadalgen loslaten van de zijkant en in was moesachtige kleine schuimpjes beginnen drijven op het oppervlak. Ik ga volgende week een zelfbouwskimmer in elkaar knutselen, met bijhorende filter, op die manier ben ik toch al af van die drijvende draadalgresten.

Een oplossing heb ik niet voor de draadalgen die zich vastzetten aan de zijkanten of de weinig planten die ik heb en chemische producten, daar begin ik niet mee (daar zit toch altijd zink of koper in)

Ik heb nu wel het snelgroeiende (zeg maar woekerende) waternavel in mijn vijver gedaan en hoop hiermee een groot deel van de zon te kunnen afblokken en overtollige nitraat volledig te laten verdwijnen (want nitraat is de voedingsstof voor alle planten, zo ook de draadalgen)

Graag andere mensen hun reactie over de algen
zaterdag 13 juni 2009 - 03:41
Droopyke

Droopyke

Hoi,

De vorige jaren hadden wij in onze vijver (10.000 l) ook enorm last van draadalgen.

Sinds ik een kuur met Perfect Pond 'Draadalgenpoeder' heb gedaan en nu wekelijks een onderhoud doe met Perfect Pond 'Perfect Stabel' is het water nu bijna glashelder en behoort het algenprobleem bijna tot de voltooid verleden tijd.
Deze produkten zijn 100% bio.

Het filteren gaat over een Oase BioSmart in samenspel met 2 X 11watt uv-c lampen.




Droop

woensdag 1 juli 2009 - 19:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon