menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hulp gevraagd

Lungsey

Lungsey

Okee, ik had dit ook al in de tuinbabbel-hoek geplaatst, tot ik de tip kreeg om ook vooral hier mijn dilemma neer te leggen. Bij deze dus, een copy en paste:

Tja...... ik zit met een dilemma...... nu ik al weken aan het denken ben en er maar niet uit kom, zou ik graag eens de mening van jullie willen hebben. Het is geen groots probleem waar ik mee worstel, meer iets principieels waarbij ik ben vastgelopen. Misschien kan nieuwe input me wat verder helpen.
Het zit zo: sinds 6 jaar heb ik nu mijn tuin, sinds een half jaar ofzo mijn zijtuin erbij. Ik pretendeer vooral alles zo'n beetje z'n gang te laten gaan en grijp wel in, maar niet als ik denk dat het ten koste gaat van de dieren die in mijn tuin(en) zitten. Binnen deze denkwijze valt ook dat ik geen dieren van buitenaf haal - alles moet zelfstandig zijn weg vinden naar mijn tuin, maar ik maak het geheel wel zo aantrekkelijk mogelijk.

Nou wil het toeval dat ik bezig ben met het maken van een paddepoel, en dat ik via Marktplaats bij iemand een oud tuinstelletje heb gekocht. Deze mevrouw heeft een natuurvijver, en eind september moet ze verhuizen naar een flat. Ze zei spontaan: joh, ik heb heel veel salamanders en kikkers, je mag ze zo meenemen. Ik zei dus nee, want bla bla. Nou is het zo dat de nieuwe bewoners van haar huis en tuin de vijver waarschijnlijk gaan opdoeken. Dat maakte dat ik toch wat ging twijfelen, want wat gebeurd er dan met die beestjes? Ik heb haar buurt bekeken op Google Earth (je kunt dan van bovenaf heel gedetailleerd kijken naar huizen en tuinen, ja ja, onze privacy is echt maar heel beperkt jongens!) en ik zag nergens in omliggende tuinen vijvers liggen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze er ook niet zijn, want misschien zijn ze net zo beschut als mijn kleine vijvertje, dus niet te zien vanuit de lucht. Maar het wil wel zeggen dat er weinig grotere waterplekken zijn. Ook ligt er geen sloot etc in haar buurt. Hierdoor kwam ik nog meer in een dilemma.....

Want hou ik nou vast aan mijn principe en neem ik ze dus niet over? Of vergroot ik dan de kans dat die beesten dood gaan? Moeilijk moeilijk moeilijk!
Vanaf deze week vind ik het nog moeilijker, want ik dacht steeds: de vijver die ik nu heb, wordt bewoond door een bruine kikker (en waarschijnlijk nog wat andere kikkertjes). Maar........ *snik* afgelopen maandag kwam ik uit de nachtdienst en toen.... en toen..... en toen zag ik mijn kikkertje dood op de weg liggen..... hartstikke doodgereden.....

Nou weet ik helemaaaaaal niet meer of ik nog eerlijk kan nadenken over wel of niet die beestjes overnemen!
Help dus! Input, ideeen, gedachten, meningen..... iemand! HELLUP!

- aanvulling: weet iemand of je kikkers (en salamanders) zomaar kunt "verhuizen"? Kunnen ze daar tegen? Alle reacties zijn welkom!

zaterdag 25 augustus 2007 - 00:41
Esem

Esem

Lungsey
Heb je dat vraag al eens gesteld,waar of wat gebeurt er met de diertjes als je ze niet overneemt?
Blijven ze dan waar ze zijn of wat gebeurt er dan mee?
Als je bij jou zouden zijn, kunnen de diertjes dan nog eventueel maar een andere plaats waar water aanwezig is?
Enkele vragen om eens over na te denken en het eventueel te laten weten wat er al dan niet met de diertjes gaat gebeuren als je ze niet zou overnemen,of juist wel.
Gr Esem,
zondag 26 augustus 2007 - 01:00
marleen

Marleen

Lungsey,
op www.hylawerkgroep.be van natuurpunt België dit is de werkgroep reptielen en amfibieën is er ook een forum waar je deze vraag kunt stellen.
maandag 27 augustus 2007 - 22:32
Lungsey

Lungsey

Dank je wel Marleen. Ik ben er ondertussen uit, maar ga zeker ook daar even rondneuzen.
Esem, jij ook nog bedankt voor de reactie [afbeelding verwijderd niet-https]

Ik heb mijn overwegingen en besluit in de andere thread geschreven, zie http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=18&tid=10592

maandag 27 augustus 2007 - 22:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon