menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kiemvloeistof

Ga naar meest recente reactie

sabrina

Sabrina

wie gebruikt er kiemvloeistof en hebben jullie er baat bij
ik zag het staan bij wereldzaden.nl maar ik geloof het niet echt.
Maar als er mensen zijn die het gebruiken en er baat bij hebben wil ik het ook wel proberen.

Gr sabrina
woensdag 25 juli 2007 - 15:16
Silverke

Silverke

Sabrina,

Bedoel je vloistof om zaad vlugger te laten kiemen? of om stekjes vlugger te laten bewortelen?
woensdag 25 juli 2007 - 16:47
sabrina

Sabrina

om zaad vlugger te laten ontkiemen
woensdag 25 juli 2007 - 16:48
Helianthus

Helianthus

Nog nooit van gehoord... wat ze toch allemaal uitvinden ....
woensdag 25 juli 2007 - 17:12
sabrina

Sabrina

er staat bij dat het alleen voor palmbomen is er staat bij dat de ontkiemtijd 20-30% verkort en de opkomst percentage met 10-15% verhoogt.Vooral de moeilijkere zaden hebben er baat bij.en de zaailing groeit de eerste 3 maanden sneller.

het klinkt misschien te mooi om waar te wezen hhhahah.
woensdag 25 juli 2007 - 17:21
cetinel

Cetinel

ook nog nooit van gehoord moet ik bekennen
donderdag 26 juli 2007 - 13:07
Maxpowa

Maxpowa

Ofwel is het een oplossing van gibberellinezuur ofwel is het een hoax.

Gibberellinezuur helpt wel bij het kiemen van zaden van allerlei soorten planten.

Bovenstaande kan echter niet werken, gibberellinezuur verliest snel zijn werking wanneer het opgelost is in water, dus word ofwel een kleine hoeveelheid opgelost voor onmiddelijk gebruik ofwel wordt het ingevroren. In oplossing verliest het zijn kracht na maximaal één tot een paar weken.

Je kan dan beter poeder aanschaffen en het zelf oplossen.

Groeten,
Steven.
dinsdag 31 juli 2007 - 20:21
timmie

Timmie

kan dat dan met stekpoeder ook of is dat iets anders ???





graag u advies
vrijdag 3 augustus 2007 - 08:29
Maxpowa

Maxpowa

heu .. er zijn tal van "molecules" die een invloed hebben op "seed dormancy" ttz die mogelijk de kieming versnellen of verbeteren .. dat hoeft niet enkel/altijd GA3 te zijn .. GA3 is echter ongeveer het enige product dat nu ook voor de amateur bereikbaar is ..



Daarom ook dacht ik meteen aan GA3, dat is zowat het enige wat doorgaans word verkocht als middel om dormancy te doorbreken.

Natuurlijk zijn er nog een aantal andere stoffen die een vergelijkbare werking hebben, bvb. brassinolide. Verder weet ik ook dat er goede resultaten zouden behaald zijn met doodgewone aspirine, wat ik zelf ook nog niet heb uitgeprobeerd.

Over de houdbaarheid was ik fout, bij gebruik van gedistileerd water is de houdbaarheid van de oplossing minstens een jaar.
Brassinolide moet onmiddelijk verbruikt worden, maar dat is een andere zaak natuurlijk.

Aan de andere kant vond ik wel deze claim over het bewaren van GA3 in oplossing:

29. How should I Store Liquid Gibberellic Acid (GA3)?
While it's recommended to only mix enough gibberellic acid (GA3) to use right away, it's not always possible. While there are claims that liquid gibberellic acid (GA3) can keep for years that claim is suspect unless the liquid is frozen. At room temperature it should only keep a couple of weeks. A good method is to put the liquid in an ice cube tray so that you can thaw an ice cube when needed. PLEASE, label the ice cube tray!

Dat is natuurlijk typisch het internet, de ene zegt het zo, de andere zegt het zo, en op den duur verwaterd de waarheid helemaal. Maar dan ben ik persoonlijk eerder geneigd de meer oplettende methode te volgen. Ik zou zeker opletten met informatie uit chinese bronnen, die willen er nog al eens naast zitten.

Groeten,
Steven
zaterdag 4 augustus 2007 - 12:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon