menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Piepkleine witte wormpjes in potgrond

Ga naar meest recente reactie

louise

Louise

Hallo
Beste wensen voor 2016!
Mijn basilicum op de vensterbank zit ineens vol ongedierte en dus naar buiten gedaan. Ook een vlijtig liesje heeft het ineens begeven: bladeren drogen uit. Nu ontdek ik in de potgrond van een andere plant, kleine kruipende insecten: 1 tot 2 mm lang, 0.5 mm dik. Wat kan ik hieraan doen?
Ik heb al wat gegoogled, maar geen bevredigend antwoord gevonden.
dinsdag 5 januari 2016 - 14:45
Marei

Marei

Louise, kun je er een foto van maken, dan kunnen we zien waar het over gaat.
dinsdag 5 januari 2016 - 16:03
Carib

Tekst aangepast

Carib

Google eens op springstaarten. Basilicum en vlijtig liesje zijn beide gevoelig voor droge warme lucht en eigenlijk niet geschikt voor de huiskamer in de winter.
dinsdag 5 januari 2016 - 20:18
louise

Louise

Ze zijn zo klein dat ik ze onmogelijk kan fotograferen. Als ik over de potgrond blaas, zie je ze bewegen.
woensdag 6 januari 2016 - 10:13
louise

Louise

Springstaarten zijn het niet. Ik heb gegoogled. Toch bedankt voor de suggestie. Ik heb al meermaals planten moeten wegdoen, omwille van deze piepkleine dingetjes.
woensdag 6 januari 2016 - 10:16
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Zoek eens op potwormen, Louise.

Overigens denk ik niet dat die de reden zijn dat het vlijtig liesje de geest heeft gegeven. Die plantensoort heeft de laatste jaren veel last van virussen en schimmels in de teelt en er zijn nog veel besmette exemplaren in de handel.
woensdag 6 januari 2016 - 13:32
Paronoto

Paronoto

"Ze zijn zo klein dat ik ze onmogelijk kan fotograferen"

Stel je toestel in op "vergroten"......
woensdag 6 januari 2016 - 15:49
c j de k

C j de k

Als ze zo klein zijn kunnen het larven van fruitvliegjes zijn .
Deze zijn heel rap en verdwijnen bij aanraking van de pot snel in de grond.
Ze leven van planten resten en wortels.
Zet de planten een tijdje zo droog mogelijk en als dat niet helpt de planten er uit halen en verse grond geven.
woensdag 6 januari 2016 - 18:52
louise

Louise

Ik heb inderdaad fruitvliegjes in huis gehad.
woensdag 6 januari 2016 - 22:26
aronv

Aronv

het is aannemelijker dat het varenrouwmuggen zijn, hun larven wit half doorzichtig voeden zich met verterend plantenmateriaal en jonge wortels. fruitvliegen voeden zich natuurlijk met fruit.
donderdag 7 januari 2016 - 00:34
hanninkj

Hanninkj

Dit probleem heb ik gehad met de wormpjes van fruitvliegjes en wel zo erg dat ik mijn jonge zaailingen verloor. Ik heb een middel tegen wormen gebruikt en ik ben er gelukkig vanaf.
De fruitvliegjes leggen veel eieren en daardoor ook veel wormpjes.

Ton
vrijdag 15 januari 2016 - 21:18
satomi

Satomi

Fruitvliegjes kunnen een echte plaag zijn. Als je een paar vleesetende plantjes (Drosera soorten)erbij zet, dan blijven ze daar aan plakken. Die plantjes zijn binnen prima te houden met afgekoeld gekookt water of regenwater.
maandag 18 januari 2016 - 14:23
hanninkj

Hanninkj

Ik heb er Basilicum erbij staan en daar hebben ze grote hekel aan.

Ton
maandag 18 januari 2016 - 17:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon