menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nephentes

angiekje

Angiekje

Ik heb een klein probleempje met mijn nephentes, na een winter waarvan ik dacht dat hij het niet ging halen (vleesetende planten zijn erg fragile heb ik de indruk en ik dacht niet dat ik het in huis had om het tot een goed einde te brengen... aangezien ik mij nooit 100% aan de tuinregels hou )

Maar soit: hij is er dus schitterend uitgekomen gigantische kelken maakt hij nu (en blijft hij maken), hij is helemaal uit zijn pot gegroeid lijkt het wel. Maar dat is nu net het probleem: zoals je ziet hangt hij nu horizontaal te groeien... ik heb er al een stokje in gezet, maar intussen is hij nog gegroeid en dat stokje doet zijn werk niet meer..

Wat moet ik nu best doen? Verpotten of wachten tot januari? Ik weet dat hij weinig meststoffen nodig heeft omdat hij anders geen kelken zal aanmaken. En hoe los ik het probleem van het doorhangen op? Een grotere pot zodat ik mijn stokje wat dieper kan steken of eerder nieuwe hang-elementen zodat ik wat meer ruimte heb boven de pot?
Het probleem is dat hij door het doorhangen nogal laag begint te komen en dat mensen er binnenkort gaan tegenlopen vrees ik...

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 11 augustus 2014 - 11:13
RdB

RdB

Ten eerste mijn complimenten met je Nepenthes (let op de plaats van de H!), zeker geen makkelijke plant voor binnenshuis. De naam Nepenthes is een samenstelling van ne (=geen) en penthos (=zorgen). De dichter Homerus laat in zijn Odyssee het drankje 'Nepenthes pharmakon' aan Helena geven opdat ze haar zorgen vergeet. En wie vergeet zijn zorgen niet bij zo'n mooie plant?
Terug naar jouw plant. Zoals je merkt is het geen 'nette' plant maar hij vormt (al naar de soort) lange lianen die door de bomen slingeren of die een kruipend bestaan leiden. Als het moet zou ik het nog wel aandurven hem te verpotten maar als wachten nog kan is dat aan te bevelen. Kies een niet te grote pot, beter wat klein behuisd laten. Ze wortelen nogal oppervlakkig dus kies eerder voor een brede dan een diepe pot. Het geslinger en scheef hangen kun je iets beperken door een zware pot te kiezen b.v. van steen, maar denk wel om de afwatering. Bij twijfel is afwatering veel belangrijker! Pot beter niet op in potgrond (ik betwijfel of ze dat lang overleven) maar in een mengsel van 1 deel orchideeensubstraat (gewoon de commerciële rommel) en 1 deel sphagnum mos.

Ruud
maandag 11 augustus 2014 - 19:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon