menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Durian Doerian opkweken

Ga naar meest recente reactie

Tuinboertje

Tuinboertje

Een kennis die vorige week nog in Indonesie was heeft ons een pit van een Durian (in de volksmond Doerian) gegeven.
Ik hou van uitdagingen en wil proberen het op te kweken.
Ik weet dat het erg moeilijk is maar wil toch met alle info die ik kan krijgen een poging wagen. Wat ik daarvoor in ieder geval wil weten is het volgende:

Welke grondsamenstelling moet ik maken ?
Welke temperatuur moet ik handhaven ?
Welke luchtvochtigheid moet ik aanhouden ?
Moet ik de pit een voorbehandeling geven ? Bijv. wel / niet weken ?
Hoe diep moet ik de pit zaaien ?
Moet de grond altijd vochtig blijven ?
Andere suggesties voor een enigszins tevreden resultaat ?

Ben benieuwd naar jullie adviezen !

Groene groet,
Tuinboertje.

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 18 april 2014 - 21:44
wilma*15

Wilma*15

Hallo

Dit heb ik op internet kunnen vinden maar wel in het Engels.
Hoop dat je hiermee al iets op weg bent.

Durian seeds lose viability quickly, especially if exposed even briefly to sunlight. Even in cool storage they can be kept only 7 days. Viability can be maintained for as long as 32 days if the seeds are surface-sterilized and placed in air-tight containers and held at 68º F (20º C).

They have been successfully shipped to tropical America packed in a barely moist mixture of coconut husk fiber and charcoal. Ideally, they should be planted fresh, flat-side down, and they will then germinate in 3 to 8 days. Seeds washed, dried for 1 or 2 days and planted have shown 77-80% germination. It is reported that, in some countries, seedling durian trees have borne fruit at 5 years of age. In India, generally, they come into bearing 9 to 12 years after planting, but in South India they will not produce fruit until they are 13 to 21 years old. In Malaya, seedlings will bloom in 7 years; grafted trees in 4 years or earlier.

Neither air-layers nor cuttings will root satisfactorily. Inarching can be accomplished with 50% success but is not a popular method because the grafts must be left on the trees for many months. Selected cultivars are propagated by patch-budding (a modified Forkert method) onto rootstocks 2 months old and pencil-thick, and the union should be permanent within 25 to 30 days. The plants can be set out in the field within 14 to 16 months. Grafted trees never grow as tall as seedlings; they are usually between 26 to 32 ft (8-10 m) tall; rarely 40 ft (12 m).

Succes.

Groetjes
vrijdag 18 april 2014 - 22:46
wilma*15

Wilma*15

Weet je zeker dat ze hem niet hebben gegeven om hem op te eten?
Lees hier meer over op internet.

Je zal nog versteld staan.

Groetjes
vrijdag 18 april 2014 - 22:48
Tuinboertje

Tuinboertje

Hoi Wilma,

Ze vond hem inderdaad heel lekker smaken ! Tja wat betreft de geur, dat weten we he. Stinkuhhhh. Maar het is eigenlijk net zoals een goeie Franse schimmelkaas zoals Epoises. Het stinkt vreselijk maar is o zo lekker.

Overigens de Durian pit nu gezaaid. Speciale grond gekocht (mediterannee, kon niets anders vinden) en voor controle er een vochtigheidsmeter bij gestoken. We zullen zien of er iets gaat gebeuren, spannend !

TB
maandag 21 april 2014 - 14:17
Tuinboertje

Tuinboertje

Dag allemaal,

We zijn er eigenlijk al een beetje gewend aan geraakt maar een aantal weken geleden is de Doerian pit toch echt gaan ontkiemen ! We zagen eerst een vreemde hobbel in de potgrond en een paar dagen later de schaal van de pit boven de grond uitkomen. Vervolgens een echte groene spruit en nu is het plantje al zo'n 10 cm hoog ! Het is elke X weer een gok hoeveel water ik de Doerian moet geven, ik ga maar af op het (on)bekende tropische onderbuik tuingevoel.... Ook houden we de kastemperatuur goed in de gaten en sluiten de deur als we het gevoel krijgen dat er teveel 'koude lucht' langs de nog jonge aanwas aanwezig is. Het groeit nog steeds gestaag voort, heel bijzonder vinden we het, en jullie ? Wie heeft dit al eens eerder geprobeerd ? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Tuinboertje

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 21 juli 2014 - 23:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon