menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vleesetende planten

Ga naar meest recente reactie

BOSVROUW

BOSVROUW

Kunnen die ook binnen in een terrarium gehouden worden?
vrijdag 10 januari 2014 - 10:44
libosa

Libosa

Dat kan, maar dan alleen de niet winterharde soorten.
Je zou je vraag ook kunnen stellen op Carnivora, zodat zij kunnen aangeven welke soorten daarvoor geschikt zijn.
Zelf heb ik hoofdzakelijk winterharde buitensoorten gehad.

Er is trouwens ook een Belgische variant van Carnivora...
Even kijken onder links bij Carnivora

Groetjes Libosa
vrijdag 10 januari 2014 - 11:02
BOSVROUW

BOSVROUW

Erg bedankt! Prachtig forum!
vrijdag 10 januari 2014 - 11:17
starsfighter

Starsfighter

Ben zelf ook lid van carnivora
Maar zelfs sommige winterharde planten kan je in terrarium zetten.
Bvb: - Dionaea muscipula (venus vliegenvanger) omdat deze naar eigen mening niet perse winterrust nodig heeft.. Bij mij heeft hij zeker 2-3 jaar binnen gestaan zonder winterrust, en deed het perfect.
- Nepenthes soorten (dan wel verhoogd zodat de bekers kunnen afhangen)
- Cephalotussen
- Sommige drosera soorten wel
- Heliamphora en Darlingonia ook normaal.

Dus idd, sarracenia soorten niet!
Waar je wel moet voor oppassen, niet alles tesamen in 1 terrarium, want bvb verschillende soorten hebben verschillende 'vochtigheid' nodig..

mvg,
zaterdag 11 januari 2014 - 15:20
Polplastron

Polplastron

Eigenlijk moeten bovenstaande antwoorden wel genuanceerd worden vind ik; een terrarium is zeer geschikt voor alle mogelijke vleesetende planten. Het is echter de temperatuur in de kamer die bepalend is voor wat je wel of niet kan houden.

Mijn terrarium, dat dan eigenlijk een paludarium (= moerasbak) wordt, heeft jaren Sarracenia bevat. Het staat echter wel op een slaapkamer waar niet gestookt wordt.
's Winters laat ik het water uit de bak zodat enkel de turf nog redelijk vochtig, maar niet nat blijft.

Natuurlijk zijn soorten als Cephalotus en Heliamphora wel spectaculairder dan de "doordeweekse" Sarracenia, hoewel er ook bij die laatste mooie cultivars te krijgen zijn.

Verschillende soorten bij elkaar lukt mij ook heel goed: je kan verschillende hoogtes maken in je bak en daar je planten inzetten.

Bij mij groeien Drosera, Heliamphora, Cephalotus, Pinguicula en Dionaea broederlijk naast elkaar al moet ik toegeven dat de laatste niet echt floreert naar m'n zin.

[afbeelding verwijderd niet-https]


Groeten,

Pol
zaterdag 11 januari 2014 - 15:43
BOSVROUW

BOSVROUW

Zeer mooi, hij staat bij mij in de huiskamer bij ongeveer 18 graden! Wat raad je me aan, met zaaien beginnen of ineens met plantjes! En in de winter toch weinig insecten, van wat leven ze dan!
zaterdag 11 januari 2014 - 18:23
Polplastron

Polplastron

Het is een vergissing te denken dat deze planten zonder insecten dood zouden gaan. Bij mij staan ze zoals je ziet in een (bijna) volledig afgesloten bak. In de zomer durf ik wel eens wat leliehaantjes voeren (bij wijze van ecologische bestrijding), maar verder krijgen ze niets.

Met zaaien heb ik zelf geen ervaring dus daar kan ik je niet mee helpen.

18°C is wel redelijk warm dus Sarracenia zou ik, zoals de rest hier reeds opmerkte, in jouw geval niet doen.

Groeten,

Pol
zondag 12 januari 2014 - 11:58
BOSVROUW

BOSVROUW

Bedankt!
Het zullen waarschijnlijk plantjes worden. toch iets makkelijker en onmiddellijk resultaat!
zondag 12 januari 2014 - 19:32
starsfighter

Starsfighter

Oke, als je met temperaturen speelt, kan je in feite alles doen.. Maar dan nog zijn niet alle soorten perfect op elkaar ingestemd. Dat met hoogtes is wel een goed idee.
Qua eten, vleesetende planten hebben niet elke week behoefte aan insekten, alhoewel de meeste wel aanraden om soms iets te geven! Zoals bijvoorbeeld de venus vliegenvanger, hier kan je best om de 3 maanden iets geven (in de zomer iets meer, in de winter iets minder). Hoe meer kracht ze hebben, hoe mooier en groter ze zullen worden + bloeien.

Zaaien of echt planten kopen? Je kan beide combineren. Soorten die je best niet zaait omwille van de tijd dat ze uitkomen: sarracenia, nepenthes, cephalotus, ....
Deze kunnen wel: venus vliegenvanger en drosera.

Hoop dat je hiermee genoeg weet!

mvg,
maandag 13 januari 2014 - 10:54
Polplastron

Polplastron

Dat met hoogtes is wel een goed idee.
Weet ik!
maandag 13 januari 2014 - 11:37
deHaan

DeHaan

Staat vanaf begin mei 2013 gewoon buiten tot nu toe.

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 13 januari 2014 - 12:14
deHaan

DeHaan

Nog een keer.

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 13 januari 2014 - 12:16
deHaan

DeHaan

Drie keer is scheepsrecht.

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 13 januari 2014 - 12:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon