menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

BOUGAINVILLEA

tom1977

Tom1977

Geachte groene Vingers,

Ik heb het ingenieuse idee gekregen om de Bougainvillea van mijn vriendin te redden. Ze had deze meegenomen uit Cuba maar ze kreeg hem maar niet aan de groei en ben ik er dan maar mee bezig. Nu moet ik eerlijk toegeven dat het kleine groene takje ( ongeveer 15cm ) dat ik heb gered ondertussen op 8 maanden tijd een serieuze verharde tak geworden is van ongeveer een meter of drie hoog en dit met overal verschillende vertakkingen.
Ben zeer tevreden met het resultaat tot nog toe maar nu begint het eigenlijk.
De plant staat binnen het hele jaar door aangezien ik die met de bak waarin hij zich bevindt niet meer zomaar kan verplaatsen. Eveneens heb ik een constructie gebouwd die ervoor moet zorgen dat hij kan groeien in alle richtingen en dit met de correcte steun. bedoeling is juist om een muur van bugainvillea te hebben
Hier komen mijn zorgen : de plant heeft nog niet gebloeid of liever ik heb nog geen schutbladeren gehad en nu begint mijn angst of die er ooit zullen komen en wat ik kan doen om de plant te helpen voor een optimale groei en bloei.
De plant staat in een houten bak van 1.20m op 0.60m en dit met een hoogte van 0.60meter. in de bak heb ik een folie gedaan zodat het er niet kan uitlopen ( dat is trouwens een angst dat dit niet correct is ) en heeft achter zich een enorme venster en links ervan de schuifdeur.die in de winter zelden of nooit wordt geopend aangezien die naar het terras gaat.
Alle tips en trics zijn meer dan welkom en ik moet toegeven dat ik toch iedere dag met die plant bezig ben en dat ik niets liever wil dan van hem te zien groeien en hopelijk bloeien.
Een foto volgt nog van mijn constructie om eveneens een visueel beeld te geven.
vrijdag 22 november 2013 - 14:22
klaas25

Klaas25

hallo Tom,
ik denk dat je nog even geduld moet hebben, er zijn veel soorten en de een bloeit sneller en beter als de ander,
verder bloeit hij op nieuwe uitlopers,en heeft in het groei seizoen veel licht,zon en voedsel nodig.
veel succes. klaas
zondag 24 november 2013 - 15:42
lanne

Lanne

Ik denk dat Bougainvillea binnen wel zal groeien en dus overleven , maar als je wil dat hij uitbundig zal bloeien, dan denk ik dat hij in de zomer buiten moet in de volle zon. Eigenlijk is het een zon aanbidder en heeft hij in het groeiseizoen zoveel mogelijk lucht en volle zon nodig om te kunnen bloeien . Mijn plant staat heel de zomer met of zonder pot , ingegraven in de tuin aan de zonnekant. Hij bloeit altijd heel goed . Vanaf half september komt hij terug binnen en staat dan heel de winter in de vorstvrije veranda met ongeveer , ten laagste , 8° C . In de herfst, na de bloei, snoei ik hem vrij drastisch, omdat hij op het nieuwe hout bloeit en er zo heel veel vertakkingen komen = veel bloei . Hopelijk heb je de donkere fuchsia kleurige soort (meest voorkomende). Die bloeit het gemakkelijkste.
Succes ermee!
maandag 25 november 2013 - 23:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon