menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Olijfboompje

Ga naar meest recente reactie

zoeendjen

Zoeendjen

Hallo,

Ik heb een olijfboompje gekregen en vroeg mij af hoe ik die het beste kan snoeien, zou mooi zijn als er olijfjes in komen. Hij is circa 80 cm hoog en het stammetje 1,5 cm dik. De takken lopen behoorlijk uit en ik wil hem graag in een goed model houden. Heeft iemand voor mij wat tips?
Alvast bedankt.

Rob

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 17 juli 2013 - 20:55
Tine

Tine

Zo te zien heeft hij nu al bloesem en komen er wel wat olijfjes aan. Als dit boompje afgehard is , kan hij 's winters buiten blijven maar zelf raad ik je aan hem 's winters eerst nog naar binnen te halen ( uit voorzorg). Niet alle olijven redden het buiten.

Tine
woensdag 17 juli 2013 - 22:04
RdB

RdB

Dat lijkt mij wat optimistisch: geen enkele olijf red het m.i. buiten.

Ruud
woensdag 17 juli 2013 - 22:29
Tine

Tine

Ik heb grote dikke olijfbomen bij een kweker zien staan en die blijven 's winters buiten, die zijn te groot om binnen te zetten . Stamdoorsnede +/- een meter en meer. Echte oude bomen.

: Tine
woensdag 17 juli 2013 - 23:32
zoeendjen

Zoeendjen

Ik heb hem voor de zekerheid afgelopen winter binnen gezet en doe dit komende winter wel weer. Maar moet ik hem nu ook snoeien?
donderdag 18 juli 2013 - 08:35
RdB

RdB

@Tine: geen idee waar die kweker zit, maar is dat meer in het binnenland dan zijn ze nu zo goed als zeker morsdood. Het aanplanten van die oude knarren (en talloze jonkies) werd zelfs hier in Oost-Nederland gedaan. Overlevende exemplaren ken ik niet. Maar goed, een ieder die het wil proberen doet maar.

Ruud
donderdag 18 juli 2013 - 12:03
verbena46

Verbena46

Olijfbomen worden gesnoeid in de rustperiode jan-mrt( na de olijfoogst )
maar als er kleine takjes VERTICAAL aan zijtakken groeien die kunnen nu verwijderd worden.

verbena

vraag een expert ook om raad
donderdag 18 juli 2013 - 19:11
Tine

Tine

Ruud die kweker heet Nobilus en zit in Overijsel even voorbij Zwolle . Hij is in die omgeving heel bekend en voor zover ik weet staan die dikke olijfbomen er al ettelijke jaren omdat hij te duur is voor een particulier , denk ik.
Tine
donderdag 18 juli 2013 - 19:54
olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

Beste,

Ik heb al jaren enkele olijfbomen. In de winter staat hij binnen in een licht verwarmde serre. Het is idd heel moeilijk om olijfbomen in de winter buiten te laten. Vooral zo'n jong exemplaar. De olijfboom mag ook niet te warm staan in de winter dan verliest hij al zijn bladeren. Het is in de beginne heel erg zoeken. Het heeft ook enkele jaren geduurd en dan nog kan het nog mislopen. Olijven kunnen hier echt niet volgroeien daarvoor is onze zomer te kort ik zelf heb enkele olijven binnen in serre staan en daar komen olijven aan. In een serre kan je het seizoen wat forceren. Je kan hem idd best snoeien in de rust periode maar niet net voor de vorst of tijdens de vorst. Je kan hem dus best snoeien eind september oktober zo kan de boom zich nog herstellen voor de vorst. Ook in het voorjaar kan je dit nog doen.

alvast veel succes
grtjs de olijfboom
donderdag 18 juli 2013 - 20:19
RdB

RdB

@Tine: dat is hier om de hoek . Volgens deze kweker is de Olijfboom niet betrouwbaar winterhard, ook de oudere niet (wel een heel eerlijke kweker!!). Hij beschermt ze dan ook in de winter bij langdurige vorst.

Ruud

Hier wat Nobilis er over schrijft:

http://www.nobilisens.nl/index.php/assortiment/mediterane-beplanting
donderdag 18 juli 2013 - 22:18
zoeendjen

Zoeendjen

Dank voor de tips allemaal.
donderdag 18 juli 2013 - 22:57
Tine

Tine

Jij komt dus ook uit Overijsel
Ik heb die oude bomen daar in de grond zien staan en wist dat ze er al een tijdje staan. Dat hij ze beschermt, geloof ik meteen , maar je kunt ze dus buiten laten met bescherming en geluk hebben dat ze overleven. Het is dus mogelijk om ze buiten over te houden.

Tine
donderdag 18 juli 2013 - 23:05
RdB

RdB

Nee, ik kom uit Gelderland, maar slechts op een steenworp afstand van Overijssel.
Ja, met bescherming kom je een heel eind, maar ik vind dat een beetje vals spelen. Tenminste als je beweerd dat iets winterhard is en er dan, zoals bepaalde palmliefhebbers wel doen, er 's winters een complete verwarmde kas overheen bouwen. Van mij mogen ze, maar winterhard kun je het niet noemen.

Ruud
zondag 21 juli 2013 - 10:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon