menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sinaasappelboom met probleem

Ga naar meest recente reactie

Giardino

Giardino

Hallo,
Wie helpt me mijn sinaasappelboom te redden?
Begin juni had ik een citroenboompje met bladverkleuring en bladverlies, na de goede raad van Ben45 te hebben opgevolgd is deze nu terug als vanouds.
Nu is het echter de beurt aan mijn sinaasappelboom, bladverkleuring, bladverlies en zelf vruchtverlies.
Zo'n 3-tal weken terug begon deze ellende, het is nu echter al zover dat de nieuwe uitlopers en bloempjes hun hoofd laten hangen ( zie foto).
deze wil ik absoluut niet verliezen.

Groeten van een hopeloze Giardino
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 27 juli 2011 - 13:18
ben45

Ben45

Giardino,
Op de een of andere manier krijgt de plant niet genoeg water naar takken, blad en vruchten vervoerd, of er is bij het bovenste stuk iets gebeurd.
Allereerst:
Voelen de vruchten nog hard aan? Laat ze in ieder geval aan de plant zitten.
Bekijk de wortels:
Kun je voorzichtig de plant uit de pot halen om eens naar de wortels te kijken?
Zijn ze mooi rond, stevig en wit of crèmekleurig? Of zijn ze bruin en plat en slap?
Is de potgrond kletsnat of erg droog?
Groetjes, Ben.
vrijdag 29 juli 2011 - 00:12
Giardino

Giardino

Dag Ben,
Zonet de wortelkluit gecontroleerd en de wortels zijn nog rond, stevig en wit van kleur van kleur. De grond is nat maar niet overdreven.
Aan de vrucht durf ik niet te hard te voelen, maar diegenen die afgevallen waren voelden nog zo aan gelijk een vrucht die pas begint af te rijpen.
De kleur begon juist over te gaan naar licht oranje, maar nog hoofdzakelijk groen.
Ik moet je er wel nog bij vermelden dat de sinaasappelboompje gedurende 2 dagen nogal veel wind en regen heeft gevangen. Ik heb hem dan nog enkele dagen (3) laten buiten staan. Na de eerste dag liet hij enkele bladeren hangen. Van toen af aan is het van kwaad naar erger gegaan, zoals je op de foto kunt zien.
Nu staat hij reeds een 2-tal weken in de serre en nu veranderd hij niet meer.

Groeten Giardino
vrijdag 29 juli 2011 - 13:04
Giardino

Giardino

Dag Ben,
Was ik nog vergeten te vragen, mag ik dit boompje volledig in het donker plaatsen gedurende enkele dagen?

Groeten Giardino
vrijdag 29 juli 2011 - 13:09
ben45

Ben45

Giardino,
Je kunt rustig op enkele vruchten knijpen om te voelen of ze nog hard zijn. Dat geeft juist aan of er nog voldoende sapstroom is.
Enkele mogelijkheden waar het fout zou hebben kunnen zijn gegaan:
Bemest terwijl er heel veel zon was.
Te veel mest. Welke mest is er gegeven? Organische of anorganische?
Tegen ongedierte bespoten tijdens zon.
Is er een afwijking te zien aan de voet van de stam?
Aanbevelingen:
Liefst licht houden, maar niet in de felle zon; weinig water( natuurlijk niet helemaal uit laten drogen)dus ook zorgen dat er niet veel regenwater in kan komen; geen mest; en een behoorlijk portie geduld.
Groetjes, Ben.
vrijdag 29 juli 2011 - 22:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon