menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bamboe woekeren

Ga naar meest recente reactie

Rolf

Tekst aangepast

Rolf

Mijn buurman heeft met veel goede wil reuzenbamboe (komt 6meter hoog !!)aangeplant in volle grond en dit net tegen onze tuinafsluiting.Heeft er iemand ervaring met de problemen die dat binnen enkele tijd in mijn tuin kan geven...en hoe heeft U die opgelost ?
donderdag 15 juni 2006 - 11:23
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Ook ik heb een buur met bamboe.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Zoals je op de foto kunt zien, komen er heel af en toe bamboescheuten langs mijne kant door (is maar op een tweetal plaatsen). Die snij ik telkens tot tegen de grond af.

Vroeger had ik er meer last van toen er nog simpele afsluiting stond. Sinds een drietal jaar staat er nu dus die afsluiting van 2m + daarachter nog een soort roofingplaten van 2,5m hoog. Beide staan ook nog eens 0,5 m in de grond.

Vooraleer die afsluiting geplaatst werd, werd de scheidingsgrond tot op 1m diepte volledig vrijgemaakt van de wortels.

groetjes
donderdag 15 juni 2006 - 11:48
Esem

Esem

Bowie
Als de bamboe is geplant met een begrenzer geen enkel probleem.
Staat hij daartegen vrij in de tuin dan ben je binnekort ook eigenaar van een woekerende bamboe,of je nu wil of niet
Als je dat niet wenst,probeer een overeenkomst te maken met je buur,ofwel een begrenzer plaatsten ofwel de bamboe vetplaatsen.
De meetse bamboe's zijn meesters in het woekeren.
Gr esem,
donderdag 15 juni 2006 - 18:48
Willem

Tekst aangepast

Willem

Is alleen de geul tot op 1 meter diep vrijgemaakt van wortels of zijn de wortels geheel weggehaald onder je terrein?

Als er nog wortelresten hebben gezeten kunnen deze gewoon weer uitlopen

Het is verder de vraag of de golfplaten sterk genoeg zijn om worteluitlopers tegen te houden en of de uilopers niet tussen de overlappende stukken door kunnen kruipen.

Achteraf was het beter geweest in de 1 meter diepe geul een wandje met bewapend beton te storten.....
maandag 19 juni 2006 - 10:06
Bowie

Bowie

Enkel tot op 1m diepte de wortels weggehaald.
Tot nog toe is er nog niks tussen de platen doorgegroeid en ze staan er toch al een aantal jaar.

Gelukkig kom ik goed overeen met mijn buur en hij controleert ook regelmatig of er niks doorgroeit. Hij knipt ook regelmatig de nieuwe scheuten af zodat zijn tuin ook niet overwoekerd wordt.

Beter een goeie buur dan een verre vriend
maandag 19 juni 2006 - 10:25
sugar

Sugar

Enkel tot op 1m diepte de wortels weggehaald.
Tot nog toe is er nog niks tussen de platen doorgegroeid en ze staan er toch al een aantal jaar.

Gelukkig kom ik goed overeen met mijn buur en hij controleert ook regelmatig of er niks doorgroeit. Hij knipt ook regelmatig de nieuwe scheuten af zodat zijn tuin ook niet overwoekerd wordt.

Beter een goeie buur dan een verre vriend


Yup, en beter een buur met zulke leuke bamboe als mijn buur met zijn vreselijk coniferen 'cypressus leylandi", 30 jaar oud en nooit verzorgd. uitdoen wil hij niet, hij heeft ze dit jaar wel ingekort zodat we weer wat avondlicht hebben in onze tuin en op ons terras.

maandag 26 juni 2006 - 23:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon