menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinberegening

maxitec

Maxitec

Ik ga mijn vijver bekleden met blauwe hardsteen, alsook het terras en enkele tuinpaadjes.
Ook wens ik een automatische beregening te voorzien voor het gras en de plantperken.

Nu heeft Belgische arduin de eigenschap als een magneet te werken op roest.
De beregening wordt aangesloten op grondwater, dat zeer weinig ijzer bevat, maar uit ervaring weet ik dat dit na enkele uren sproeien toch ros aftekent op de arduin.

Dit wil ik voorkomen. Ik heb al ge-experimenteerd met allerhande sproeikoppen, maar kan deze niet zo fijn afstellen dat ze de arduin niet raken.

Dus kan iemand een oplossing bieden door bv.
sproeiers die perfect afstelbaar zijn ?
ondergrondse druppelaars of vloeidarmen?
ontroesters voor het water?

Alvast dank voor het meedenken,
Dirk
woensdag 20 juni 2007 - 20:19
brompie

Brompie

Wat misschien een mogelijkheid is om de sproeiers na het sproeien door te blazen met iets van koude of warme lucht, bij ons op het bedrijf werd dat vroeger bij zeepnozzles (soort sproeier) wel gedaan om resten water enzo eruit te blazen dan heb je waarschijnlijk minder roest en kalk.
Je kan ook de sproeiers rgelmatig in ontkalkingszout leggen.
Wat is trouwens arduin???
Grt brompie
woensdag 20 juni 2007 - 22:54
maxitec

Maxitec

Arduin is blauwe hardsteen.

Ik ben niet zo bang dat de sproeiers gaan vervulen, maar dat de hardsteen gaat vervuilen. Ik wil tijdens het sproeien de hardsteen niet raken.
woensdag 20 juni 2007 - 23:15
brompie

Brompie

Vraag eens bij je steenleverancier of het helpt om de stenen met blanke lak of coating of een wax te behandelen
Bij een tuincentrum zag ik dat zij voor sommige soorten een coating aanraden
Grt Brompie
zaterdag 23 juni 2007 - 02:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon