menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haag aanplanten van beuk of taxus

Ga naar meest recente reactie

nouche

Nouche

In het najaar gaan we een haag aanplanten en we dachten hierbij aan een mooi beuken haag .
Na wat rondvraag hoorde ik van verschillende ex haagbeuk eigenaars dat beuk altijd vol "beestjes" zit en dat het een plakboel is met de afscheiding aan de blaadjes .
Ze adviseren ons nu om taxus te nemen omdat dit het gehele jaar groen is , geen plakboeltje, minder beestjes en makkelijker snoeien.
Graag hier wat meer meningen over.
Alvast bedankt!
donderdag 7 juni 2007 - 15:09
minouke

Minouke

Halo nouche,

ik heb de 3 nl taxus, fagus en carpinus en zoals alles voordelen en nadelen :

taxus: groenblijvend, zeer trage groei, moeilijker te snoeien omdat het heel recht en net moet zijn om mooi te zijn, slaat moeilijk aan dus in het begin moet ge veel vervangen (hier lichte zure leemgrond)

fagus: snelle groei dus na 1jr al een goede haag als je ze al hoog koopt, houd zijn blad in de winter maar verlies het op een moment dat al dat verdor blad misstaat nl de lente, op 7jr tijd nogmaar 1 keer beestjes gehad

carpinus: snelle groei en ook even vlug al een haag, verlies zijn blad tegen de winter maar vroeg in de lente loopt hij terug uit, nog geen beestjes gehad

de laatste 2 vind ik gemakkelijk te snoeien het hoeft zo net niet te zijn als taxus , snoei 2 maal per jaar;
taxus veel meer want elk takje dat uitsteekt valt op

groetjes

chantal
donderdag 7 juni 2007 - 15:41
nouche

Nouche

Bedankt voor de snelle reaktie , van dat nauwkeuriger en vaker snoeien van taxus heb ik ook al gehoord en doet mij ook twijfelen .
donderdag 7 juni 2007 - 16:00
Esem

Esem

nouche
Ik zou gaan voor de taxus.
En zo traag groeit hij nu ook weer niet
25 cm op een groeiseizoen
Voordeel zeer sterk ondoordringbaar ,en gaat meer als 100 jaar mee.
Nadeel tuxus is wel wat duurder in aankoop.
Gr Esem,
donderdag 7 juni 2007 - 17:13
Angelo

Angelo

hier staat een taxusplant gewoon vrij, hij is nu ongeveer 1m50 hoog, en staat nu bijna 4 jaar, ik heb hem gekocht als plantje van een 20 cm hoog.

hij is wel nog nooit gesnoeit geweest
donderdag 7 juni 2007 - 17:24
minouke

Minouke

Mannen, ik ben gaan meten! 90 cm op 6 jr .... de hoogste dan nog wel want tussen in zijn er die lager staan . De eerste jaren is de groei miniem daarna gaat het iets beter, en dan moet je in het begin toch veel vervangen vooral als het natte grond is . Ik ben zeker op een verlies van 30% . Ik heb alles al geprobeerd, nu lijkt er een verbetering te zijn sinds ik ernaast een hele rij hortensia's anabelle geplant heb ,veronderstelt dat ze het nat verminderen (alhoewel het nat alleen in de winter is)

donderdag 7 juni 2007 - 17:44
nouche

Tekst aangepast

Nouche

Amaai dat gaat hier vlot !
Wij hebben zeker geen natte grond , goed verwerkbare zandgrond eigenlijk.
De haag zal gepland worden op gemiddeld vijf meter van onze mooie kastanjeboom(tamme),die een diameter van zeker 12 meter heeft , het loofgedeelte welteverstaan !
Zijn beuk of taxus gevoelig aan licht of schaduw want de haag staat dan voor negentig procent in de schaduw van de boom ?

Bedankt voor de vele en vlugge reactie
donderdag 7 juni 2007 - 19:24
minouke

Tekst aangepast

Minouke

yep 4 min later: ik denk dat zandgrond beter is voor taxus dan leem en qua schaduw kan taxus ook goed tegen de andere hebben toch liever licht denk ik ; hier staan ze allemaal in het licht maar de taxus zelfs gedeeltelijk in zware schaduw enn enkele dicht en onder bomen (noteboom en prunus)

chantal

oh ja de beukenhaag staan ook voor een deel onder en dicht bij bomen maar wel licht, 't word moeilijk hé nouche
Misschien eens in uw omgeving gaan kijken wat het goed doet en waarom niet eens vragen (omgeving=dezelfde grond)
donderdag 7 juni 2007 - 19:32
martine

Martine

wij hebben een haag geplant, taxus baccati om de mooie donkere kleur;
buren hebben op hun stuk een beukhaag (of haagbeuk) staan: met de wind waaien al deze dorre bladeren naar onze kant, en dit duurt tot ver in het voorjaar;het waait zelfs binnen langs de achterdeur, da's misschien ook iets om mee rekening te houden?
dus voor ons was de keuze voor taxus snel gemaakt.
Martine
vrijdag 8 juni 2007 - 05:47
nouche

Nouche

Ik ga de raad opvolgen om eens in de buurt na te vragen hoe de taxus, haagbeuk in deze zandgrond "aanpakt"

groeten
vrijdag 8 juni 2007 - 06:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon