menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe borders

Zeus

Tekst aangepast

Zeus

Ik heb een tuin aan een huurhuis waar ik drie soort bakken heb gemaakt, wilgenrand langs de kant, bedekt langs zijkant met antiworteldoek. Vanonder karton en gevuld met potgrond. 2 zijn gevuld met bloemen, eenjarige en meerjarige en een is een groentenbak. 2 bakken zijn 2 op 2 meter, 1 is 1 op 5 meter. Omdat ik plannen heb voor uitbreiding, aantal bakken erbij voor groenten.. Is de manier waarop ik de eerste gedaan heb ok of hebben jullie ideeën?
donderdag 28 maart 2024 - 10:29
leerling

Leerling

'k Heb onlangs een paar vierkantemeterbakken verplaatst. Zelf leg zet ik ze op volièregaas, om bezoek van woelratten te ontmoedigen (niet prettig als je je planten slap ziet hangen en dan merkt dat ze geen wortels meer hebben), en onderaan leg ik ook karton om wortelonkruiden te onderdrukken.

(De eerste bakken had ik op worteldoek gezet en dat heb ik me berouwd.)

Ik ben geen fan van plastic in de tuin, maar na mindere ervaringen met houten bakken, heb ik voor die bakken een uitzondering gemaakt.
Ik weet niet of hout of wilgentenen die behandeld zijn om langer mee te gaan meer of minder schadelijk zijn dan plastic. Als je zo'n bakken aan de binnenkant bedekt met antiworteldoek, krijg je net zo goed microplastics.

Ik heb een zestal van deze groeibedden gekocht: https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/522/groeibed-975-x-975-x-25-cm en ben daar best tevreden over.
Ze gaan veeeeeel langer mee. (En als je ze beu bent zijn ze terug recycleerbaar.)
Je kan ze, desgewenst, met elkaar combineren om er langere bedden van te maken.
Ze zijn wat hoger dan andere bedden, maar tenzij je er dieperwortelende planten in zet, hoef je ze niet tot aan de rand te vullen.
Ik heb de indruk dat de donkere kleur van de bak + het opstaande randje (als je de bak niet helemaal vult) er inderdaad zorgt dat zaden sneller kiemen. Als je er wat stokjes in steekt zodat er wat ruimte blijft tussen de grond en een fleecedoek, kan je er al vroeg op het jaar in zaaien.

Nadeel (hier): ze steken wat boven de omgeving uit en de zwarte grond warmt snel op. Poezen vinden dat een zalig plekje om te zonnen en te rollebollen.
Het heeft lang geduurd voor ik begreep waarom mijn zaadjes niet wilde kiemen. Nu zet ik er bogen over met insectengaas. Als je dat goed tegen de kant drukt, helpt het ook tegen slakken.
zaterdag 30 maart 2024 - 11:47
Zeus

Zeus

Ja het gaat me grotendeels om de duurzaamheid van de wilgentakken en het gebruik (langs de zijkant) van de antiworteldoek. Ik ga je idee is bestuderen, qua warmte maakt niet zoveel uit, padje ernaast is dikke laag houtschors. Woelratten heb ik geen last van, slakken ook niet overdreven veel en poes zit binnen
zondag 31 maart 2024 - 10:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon