menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Veel onkruid

Ga naar meest recente reactie

blacky

Blacky

Hello,
Na een week vakantie thuis komen is dit het resultaat van het onlangs gezaaid gras.
zondag 30 juli 2023 - 22:16
blacky

Blacky

Hierbij de foto's blijkbaar kwamen ze er niet door

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 30 juli 2023 - 22:18
blacky

Blacky

Nog een foto

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 30 juli 2023 - 22:19
Plantadvies

Plantadvies

Dit kunnen verschillende redenen hebben. Oud zaad, dagelijks water geven, te dichte grond en welk soort merk heb je gekocht.

maandag 31 juli 2023 - 08:21
blacky

Blacky

Graszaad deze
maandag 31 juli 2023 - 09:52
blacky

Blacky

Deze dus

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 31 juli 2023 - 09:53
blacky

Blacky

Het is wel aangevuld de grond met teelaarde gemengd met compost. Daar zullen misschien de meeste onkruiden uit komen. Ik ga het onkruid uittrekken nu het vochtig is. Alleen moet ik opletten voor de kleine sprietjes die nog uitkomen. Daarna misschien nog bij zaaien
maandag 31 juli 2023 - 09:58
Tuinprins

Tuinprins

Met de regelmaat van de klok komen op dit forum gevallen voorbij dat mensen verbaasd zijn dat na grondbewerking er onkruidzaad ontkiemd. Men heeft immers geen onkruidzaad gezaaid ... Bij graszaad voor gazons zit het ook zelden in het zaad wat men koopt want tegen onkruid wordt gespoten.

In compost kan wel kiembaar onkruidzaad zitten als de temperatuur tijdens het composteren niet hoog genoeg is geweest. De meeste onkruidzaden leggen het loodje bij een temperatuur van 70 graden of hoger.

Nog maar een keer uitleggen:

Iedere grond bevat een massa aan onkruidzaden. Dit noemen we de 'zaadbank van de grond'. Indien de zaden voldoende diep zitten dan behouden deze decennia lang hun kiemkracht (mogelijk eeuwen). Zolang men de grond niet bewerkt zal het aantal onkruidzaden wat ontkiemd beperkt blijven. Zodra men echter de grond bewerkt (schoffelen, frezen, ploegen etc.) komen er zaden aan de oppervlakte. Deze krijgen dan de juiste omstandigheden om te ontkiemen. Een mooi voorbeeld vind ik dat als ergens een bult zwart zand wordt gestort er na verloop van tijd vaak talrijke klaprozen gaan bloeien. De klaprozen zijn niet door iemand op die bult gezaaid maar het zaad zat in de grond.

Ik zou dat onkruid niet gaan uittrekken want dan komt er zand mee en gazongras. Als het om EENJARIG onkruidzaad gaat (bijv ganzenvoetmelde of perzikkruid) dan vlak boven de grond afknippen met een snoeischaar. Eenjarig onkruid is vaak het eerste wat op vers bewerkte grond verschijnt. In ieder geval zorgen dat het onkruid niet in het zaad schiet want dat verergert de onkruidsituatie.

Gegroet, de tuinprins
maandag 31 juli 2023 - 12:15
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Zoals hij zelf aangeeft, zal de methode die Tuinprins aanbeveelt alleen werken wanneer er alleen eenjarig onkruid groeit, wat weinig waarschijnlijk is.

'k Zou dat onkruid wel uittrekken of schoffelen/harken. En ja, daardoor zullen er weer wat zaden in een gunstigere positie komen.
Dus daarna laat je die plek een paar weken met rust, zodat ook die weer kunnen ontkiemen. Verwijder dat ook weer en herhaal het hele proces een paar keer tot er (bijna) niets meer bij komt.

Daarna opnieuw inzaaien.
maandag 31 juli 2023 - 13:05
blacky

Tekst aangepast

Blacky

Denk dat mijn berichten niet meer verschijnen. Nieuwe poging.
Het is denk ik ook onkruid die jaarlijks zal terug komen.
Zoals doornappel. Nog nooit gezien. Ik denk dus best alles uittrekken of toch zoveel mogelijk en daarna terug in zaaien waar open plekken zijn. Als alles er goed doorstaat eens spuiten met een of ander goedgekeurd product. Ik zal ook planken leggen zodat ik de grassprietjes die er nu staan ni kapot trap
maandag 31 juli 2023 - 15:49
blacky

Tekst aangepast

Blacky

Onkruid vorige week uitgetrokken. beter zicht en de grassprietjes komen er ook al wat meer door.
Deze foto's zijn ondertussen al een week oud er is nu nog meer bijgekomen.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 6 augustus 2023 - 11:49
blacky

Blacky

Wat moet er nu gebeuren? best met rust laten ? maar aan de zijkanten waar het dik staat is het al zeer lang en valt het plat

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 6 augustus 2023 - 11:51
blacky

Blacky

Nog eentje

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 6 augustus 2023 - 11:52
leerling

Leerling

Ah. Ik merk dat ik voor verwarring heb gezorgd.

Je mag gerust constant uittrekken wat je weg wil. Het advies van "laat een paar weken met rust" is eerder een manier om mensen gerust te stellen dat ze er niet elke dag mee bezig hoeven te zijn.

Zaden die aan de oppervlakte komen hebben soms wat tijd nodig om te ontkiemen. Vandaar het advies om het proces een paar keer te herhalen. En de periode van twee weken is een aanbeveling, omdat ik ken geen onkruidzaden ken die op twee weken ontkiemen en dan zelf weer zaden verspreiden.

Helpt dat?
zondag 6 augustus 2023 - 12:17
Wannus

Wannus

Regelmatig afrijden , het meeste onkruid zal afsterven .
Gewoon geduld hebben en het komt goed !
zondag 6 augustus 2023 - 12:21
blacky

Tekst aangepast

Blacky

Top ik zal geduld uitoefenen en af en toe eens kammen.
zondag 6 augustus 2023 - 12:37
blacky

Blacky

@wannus afrijden ook best nog wat wachten zeker voor de jonge grassprietjes dat ze wat kunnen aansterken?
zondag 6 augustus 2023 - 12:42
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Op basis van de foto's kan ik niet zien of dit een vingergras dan wel hanenpoot is. (Eventueel kan je zelf eens kijken op https://www.floravannederland.nl/plantensoorten/hoofdgroepen/grasachtigen/.)
Het zijn allebei eenjarigen, dus als je door maaien kan vermijden dat het zaad vormt, dan zullen die inderdaad verdwijnen.

Kijk na het maaien wel even na. Zoals je al opgemerkt hebt, leggen die grassen zich plat, waardoor je de aren niet altijd mee afrijdt.

Een alternatief is het gras vlak boven de grond af te snijden met een mesje. Dan verwijder je het groeipunt, zodat het plantje sterft. Je hebt dan ook het voordeel dat je de grond niet verstoort, zodat er niet nog meer zaden aan de opppervlakte komen te liggen. (Zie advies van Tuinprins hierboven.)
zondag 6 augustus 2023 - 13:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon