menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Turf gebruik

Ga naar meest recente reactie

Tom111

Tom111

Hallo,

Ik heb nog een zak tuinturf over die ik als bodemverbeteraar wil gebruiken. Nou las ik dat Turf geschikt is voor zuurminnende planten. Kan het kwaad als ik het ook uitstrooi op plekken waar niet zuurminnende planten groeien?

Groeten,

Tom
zondag 30 april 2023 - 09:06
Lamium

Lamium

Volgens mij valt een beetje strooien wel mee qua kwaadkunnen. In 'universele potgrond' zit immers ook flink wat turf. Alleen uitgesproken kalkminnende planten misschien ontzien (lavendel enzo).

Ik zou het alleen om een andere reden niet doen. De winning van turf heeft helaas veel milieu-impact op de plaatsen waar het gebeurt. Helemaal niet gebruiken is lastig als je zuurminnende planten hebt, maar om het te verstrooien waar het niet echt nodig is lijkt me toch erg zonde. Daar kan je beter compost gebruiken bijvoorbeeld.
zondag 30 april 2023 - 09:18
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Kan totaal geen kwaad. Alhoewel sommige planten kalkminnend zijn, gaan zij van zure grond niet kwijnen. Overigens zijn heel veel planten 'bodemvaag' en maakt het niet zoveel uit of zij op kalkrijke dan wel zure grond staan. In veel gevallen is drainage een stuk belangrijker dan de grondsoort.

Het omgekeerde is wel af te raden. Als je zuurminnende planten kalk geeft dan gaan zij hier wel op regeren. Je ziet dit vooral aan het blad wat gelig wordt.

Gegroet, de tuinprins
zondag 30 april 2023 - 10:34
Wannus

Wannus

Alhoewel turf niet meer aan te raden valt ( schadelijk voor het milieu ) is het toch nog steeds een goede verbeteraar die vooral water langer vast houdt bij droogte ! Oppervlakkig wat inwerken in de siertuin met een spitvork en ik gebruik ook wat voor de moestuin . Twee jaar geleden kocht ik een Blauwe Bessenstruik om in een pot te kweken en kreeg een tip mee om de pot volledig te vullen met Turf ( enkel turf ) , dit is zeer goed meegevallen , grote opbrengst en ik zie nu weer dat de struik er opnieuw goed uit ziet , maar het valt nog af te wachten !
zondag 30 april 2023 - 19:12
Tom111

Tom111

Bedankt voor de reacties allemaal.

Mvg,
Tom
zondag 30 april 2023 - 23:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon