menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien bij vorst

Ga naar meest recente reactie

Floranaut

Floranaut

Hallo allemaal,
ik weet dat je niet moet snoeien 'bij vorst' maar wat wordt hier precies mee bedoelt?
Letterlijk het moment waarop je snoeit of meer de periode?
Als het 's middags -3 is snap ik dat je niet moet gaan snoeien; maar wat als het 's middags +3 is en 's avonds/'s nachts koelt het af naar -3?
Kan ik beter wachten totdat er weer een periode komt waarin de temperaturen ook 's nachts niet onder de nul komen? Het gaat overigens om een blauwe regen..

Groet,
Pieter
donderdag 15 december 2022 - 10:39
Wannus

Wannus

Snoeien bij vorst kan schade veroorzaken aan snoeiwonden , dit hebben we allemaal geleerd !
Maar hier in de omtrek in de gemeente zie ik dat de zelfstandigen hier en daar naarstig aan het snoeien zijn ,
alhoewel dat het hier al gans de week onder nul vriest !
donderdag 15 december 2022 - 14:52
deHaan

DeHaan

Toen ik nog werkte snoeide ik bij vorst ook gewoon door.
Nu ben ik een mooi weer tuinier geworden en snoei alleen als ik niet sta te vernikkelen van de kou.
donderdag 15 december 2022 - 17:33
WiPe

WiPe

Het enige wat kan gebeuren, dat is dat het cambium aan de rand van de snoeiwonde zal indrogen, waardoor de wondovergroeiing lastiger op gang komt. maar dat geldt net zo goed voor snoeiwonden die voor de vorstperiode gemaakt zijn als tijdens de vorstperiode. Als je helemaal zeker wil zijn, snoei je best aan het einde van de winter.
Hoe kleiner de snoeiwonde, hoe kleiner de problemen, maar dat geldt even goed als je in de zomer snoeit.
zaterdag 17 december 2022 - 21:02
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Vogels hebben nog profijt van een ongesnoeide tuin, zaadjes byv..
Ook shilhoulet van sneeuw op planten ed kan mooi zijn.


zondag 18 december 2022 - 14:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon