Peter, een benzine motor is gewoon niet op deze manier te vergelijken met een elektrische motor. Het gaat technisch te ver om dat hier uit te leggen, maar het koppel is voor beide motoren anders. Een benzinemotor heeft het zwaar op lagere snelheden, terwijl een elektromotor dan juist extra krachtig is.
Ik vond hier nog een stukje uitleg voor je:
https://ev-database.nl/informatie/stroomverbruik-hybride-elektrische-auto.
Het gaat over automotoren, maar voor grasmaaiermotoren geldt natuurlijk hetzelfde:
"Net als een auto met een brandstofmotor gebruikt een EV energie om het voertuig voort te bewegen. Bij een brandstofmotor is deze energie in de vorm van fossiele brandstof zoals benzine, diesel of lpg. De brandstof wordt in de motor omgezet in aandrijving. Een groot deel van de energie gaat echter verloren in de vorm van restwarmte. Dit is een eigenschap van brandstofmotoren: ze zijn inefficiënt. Gemiddeld wordt maar 25 tot 30% van de brandstof omgezet in aandrijving, de rest gaat verloren als warmte.
Een EV haalt zijn energie uit een accu. Deze energie wordt gebruikt om een elektromotor aan te drijven. Bij elektrische aandrijving gaat echter maar een klein deel van de energie verloren aan warmte. Sommige elektrische aandrijvingen kunnen wel 95% efficient zijn. Wanneer een voertuig elektrisch aangedreven wordt kan, in vergelijking met fossiele brandstof, tot wel 3x meer afstand afgelegd worden op dezelfde hoeveelheid energie. Een EV is in vergelijking met fossiele brandstof auto's dus zeer energiezuinig."
En nog een vraagje over je bladblazer, Peter: bewaar je de Li-ion accu altijd in je schuur/garage? Li-ion accu's gaan altijd langzaam in vermogen achteruit. Maar dat gaat extra snel door vorst of juist hoge temperaturen. Dan klopt het vermogen wat er op staat ook niet meer. Misschien komt het daar door dat het tegenvalt?
Tip: Bladblazen hoef je trouwens sowieso niet de hele tijd op vol vermogen te doen. Vaak kom je met 75% ook al ver maar de accu gaat dan wel veel langer mee!