menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon onder water, advies gevraagd

Ga naar meest recente reactie

Jkui

Jkui

Beste lezers,

Sinds zomer 2020 heb ik een woning met tuin gekocht. Al snel bleek er een probleem te zijn met de afwatering van hemelwater in het gazon. Vorige bewoners hebben gemeld dat er bij hevige regenval het gazon nog wel eens onder water zou komen te staan. Echter bleek dit naarmate de herfst vorderde steeds vaker te gebeuren. Ook kleinere regenbuien liepen erg moeizaam weg met als vervolg dat het ook meerdere dagen onder water kwam te staan. Ook toen het water eindelijk was weggetrokken, bleef het nog erg lang modderig. Hierdoor is er ook allemaal mos gaan groeien en is het gazon een bende geworden.

Ik heb geprobeerd om een klein gedeelte van de tuin om te spitten (+- 30 cm diep) om te kijken of het probleem bij de bovenlaag lag. Dit bleek nauwelijks effect. Ook heb ik met een grondboor een aantal gaten gegraven zodat het beter zou wegzakken. Het gevolg hiervan is dat het water wel wegzakt, maar vervolgens blijft staan in het gat. Ik heb geconstateerd dat er een dikke kleilaag onder de grond ligt, vanaf circa 50 cm diepte. Dit zal de oorzaak zijn van het moeilijk wegzakken van het water. Bij de nabije buren, die hoofdzakelijk de tuin betegeld hebben is er minder sprake van hoog water. Naar schatting liggen die tuinen iets hoger dan mijn gazon.

Nu is de vraag; wat is hiervoor een geschikte oplossing? Ik heb door vrienden/familie mij een aantal mogelijkheden al laten vertellen:
- een drainage systeem
- diepe gaten boren en opvullen met grind
- tuin verhogen

Graag verneem ik van jullie wat jullie zouden adviseren en waarom? Een vervelend bijkomstigheid is dat er geen achterom is naar de tuin. Daarnaast gaat mijn voorkeur uit naar een oplossing met de minst grote (financiële) aanpak.

Bijgevoegd een aantal foto's.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Jeremy

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 15 juni 2021 - 17:59
Jkui

Jkui

afbeelding

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 15 juni 2021 - 18:01
Jkui

Jkui

afbeelding

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 15 juni 2021 - 18:02
leerling

Leerling

Niet zeker of draineren een goede keuze is. Verkeerd aangelegde drainage kan de klei doen krimpen en - afhankelijk van de funderingen van het huis (en die van je buren) - leiden tot scheefstand en/of barsten.
Zie o.a. https://www.bouwenwonen.net/artikel/Drainage-kan-de-stabiliteit-beinvloeden/2447

Misschien een maf idee, maar kan je van de nood een deugd maken en een vijvertje of een moerastuin aanleggen?
dinsdag 15 juni 2021 - 23:02
Tuinprins

Tuinprins

De goedkoopste oplossing is om diepe gaten te boren (door de kleilaag) en deze op te vullen met grind. De tuin ophogen heeft geen zin aangezien de storende laag intact blijft. Een drainagesysteem is duur en je moet een sloot o.i.d. hebben waar je op kunt afwateren.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 16 juni 2021 - 05:28
Jkui

Jkui

@leerling en @tuinprins, enorm bedankt voor jullie reactie!

In de tuin, tegen het huis aan, loopt een afvoerpijp van het hemelwater. Wellicht dat daarin mogelijkheden zijn om het drainage systeem op aan te sluiten? Ik vermoed wel dat een dergelijk systeem duurder is en meer arbeid kost dan het boren van gaten. Ik ben dus aan het kijken hoe ik dat het beste kan gaan doen. Echter heb ik geen idee hoe dik de kleilaag is. Daarbij heb ik de volgende vragen:
- hoeveel gaten moet ik boren
- welke diameter moeten de gaten hebben
- welke boor kan ik daar het beste voor gebruiken
- wat voor opvul grint moet ik voor de gaten gebruiken

Bedankt! Groet, Jeremy.
maandag 21 juni 2021 - 09:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon