menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Soort compost

Jipka

Jipka

Met welke compost van onderstaande ben je nu best om tussen je planten te doen ? Ik had tijdje geleden mengcompost genomen maar waaide weg ????... Wat me brengt tot mijn volgende vraag: leggen jullie compost tussen jullie planten bovenop de grond of ingewerkt? Bovenop lijkt me beter voor de vochtigheid maar dan waait hij weg. Of verschilt de substantie per soort compost veel?

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 25 mei 2021 - 18:50
Tuinprins

Tuinprins

Champost: nee.
Kan een hoog zoutgehalte (EC-gehalte) hebben en is daarom funest voor planten met gevoelige wortels zoals o.m. Rhododendron en camellia. Dit wordt zelden door de verkopers gemeld.

Groencompost: ja, mits ...
Moet goed gecomposteerd zijn.
Evenredig van samenstelling zijn.

Tuingrond: ?
Ik weet niet precies wat ik me hier bij moet voorstellen. Zwarte grond? Bemeste tuinaarde?

Mengcompost: nee


Als compost 'wegwaait' dan is die te droog en moet goed natgemaakt worden na het aanbrengen.



Gegroet, de tuinprins

dinsdag 25 mei 2021 - 20:54
dries944

Dries944

Hier heb ik dit jaar gft compost gebruikt om tussen de planten te leggen. Van 3 tot 5 cm ong.
Wel jammer dat je geregeld microplastics ziet opduiken in de compost. Denk dat groencompost minder veronreinigingen bevat. Deze compost voldoet aan de Vlaco norm.
Het kan hier enorm waaien ma de compost blijft gewoon liggen, ook in droge periodes.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 25 mei 2021 - 21:42
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Bij mij komen de vogels heel wat compost stelen om hun nest te maken, uit jouw keuze zou ik groencompost nemen.
dinsdag 1 juni 2021 - 18:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon