menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten voor winderig balkontuintje (mini)

MarkG

MarkG

Dag allen,

op de foto zie je het kleine errastuintje dat ik met veel liefde wil verzorgen. Er is niet echt veel (direct) zonlicht maar het grootste probleem is de heftige (val)wind die zowat alles platduwt.

Momenteel staat er
• stokroos (3x): slecht idee dus, slechts 1 van de drie heeft gebloeid maar de bloemen worden er door de wind afgerukt...
• rozemarijn op stok (doet het prima)
• tijm (sterft af)
• lavas (gebruik ik niet dus mag weg)
• bosbes-struikje... we geven het een kans...
• munt (zou toch echt moeten groeien maar krijgt rare vlekken op de bladeren...)
• eenjarige reukerwt (heeft nooit de bloei gehaald en krijgt bruine bladeren)

DUS graag wat inspiratie van jullie voor volgend jaar:

Welke windbestendige planten en bloemen plant ik aan? Ik hou van groen maar wat kleur mag ook... graag weelderig groeiend...ik geef dagelijks water!

Suggesties?

Ik dacht aan een collectie hosta? Graag ook iets dat wintergroen is...

Alvast dank voor de suggesties...

Mark

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 25 augustus 2020 - 21:14
leerling

Leerling

Heel fijn dat je mee aan het tuinieren bent.
Elk stukje groen is waardevol.

Wat versta je onder 'niet echt veel (direct) zonlicht'?
Halfschaduw-planten zien graag tot 4 uur volle zon. Schaduwplanten zo'n 2 uur.

Heb je op dat terras een plekje met meer zonlicht? Misschien kan je het zonlicht dat je hebt laten weerkaatsen vanaf een andere plaats? Of het beetje zonlicht dat je hebt extra laten weerspiegelen? Dat zou je kunnen doen met inox of aluminium platen. (Ook met spiegels, maar dat kan nefast zijn voor vogels.) Eventueel kan je eerst proberen met bv. triplex bekleed met aluminiumfolie.
Als je op een andere plaats op het terras meer zonlicht vangt, zoek dan ook eens op 'vertikaal tuinieren'.

Windval kan je misschien opvangen met extra beschutting als bv. https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/1596/pop-up-kas-folie.

Mocht je dat niet zien zitten, zou ik op https://www.tuinadvies.be/plantengids wat rondduinen naar eerder kruidachtige planten.
woensdag 26 augustus 2020 - 00:09
Marei

Marei

Tijm moet heel, heel droog staan en zonnig natuurlijk. Bij mij doet die het vooral heel goed in grind of in de kieren tussen tegels of klinkers; is geen tijm voor de keuken hoor, maar de rotstuin. Rosmarinus officinalis ‘Capri’ is een soort die kruipt, wil natuurlijk ook wel flink wat zon, maar is erg leuk om in een verhoogde bak te zetten waar die dan over de rand kruipt en met lange takken afhangt. Die geeft in elk geval niet om wind en bloeit bijna het hele seizoen. Waarom probeer je niet wat potten en/of bakken met Sempervivum......veel leuke soorten in allerlei bladkleuren en die kunnen, net als de rozemarijn
‘s winters buiten blijven (mits je ze niet te nat maakt)!
woensdag 26 augustus 2020 - 10:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon