menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wild tuin

Ga naar meest recente reactie

Dany Couvreur

Dany Couvreur

Ik heb in de tuin een hoek vrijgemaakt van ca 30 m².Zonnig gelegen.Heeft iemand tips hoe ik daar best een soort wild/snijbloementuin van maak? Gewoon inzaaien of beter aanplanten????
zondag 26 juli 2020 - 10:26
Tuinprins

Tuinprins

Het probleem bij inzaaien is dat het onkruid meestal sneller kiemt als de bloemzaden. Voordat je het weet hebt je een onkruidveld met zeer weinig snijbloemen. Slakken kunnen ook een probleem zijn doordat ze zaailingen tot de grond afvreten. Bovendien zijn diverse bloemsoorten die goed geschikt zijn als snijbloem (bijv. dahlia's en gladiolen) matig winterharde knolgewassen die een natte koude winter vaak niet overleven.

Daarom is het m.i. te prefereren om bloemen aan te planten en niet te zaaien. Eenjarige bloemen (bijv. zonnebloemen) het beste eerst opkweken in een potje en na de Ijsheiligen uitplanten.

Voor een echte bloemenweide heb je niet al te rijke grond nodig anders gaan de grassen al snel overheersen.

Gegroet, de tuinprins
zondag 26 juli 2020 - 11:40
zuurtje

Zuurtje

Als je ook een beetje wild wilt .... kijk dan ook eens bij stinsen/stinzen planten!!
Ineke
zondag 26 juli 2020 - 19:04
leerling

Leerling

Niet zeker wat je bedoelt met 'wild/snijbloementuin'.

Bij 'wild' denk ik in de eerste plaats aan veldbloemen.
Momenteel zou ik uit ons wilde stukje tuin mooie tuiltjes kunnen maken van wilde marjolein, grote kamille, duizendblad, biggenkruid, dagkoekoeksbloem, kaasjeskruid, jakobskruiskruid, wilde peen ... met eventueel wat groene grasaren erdoorheen.

Als het dat is wat je bedoelt, kijk dan ook eens wat er spontaan opkomt.
Wied weg wat je niet bevalt, toom in wat te snel groeit en laat de rest staan.
Er staat hier bijna altijd wel wat in bloei en insecten lijken dat wel te apprecieren.
zondag 26 juli 2020 - 23:49
Dany Couvreur

Dany Couvreur

Al een paar leuke antwoorden...merci alvast.Ik kan al het één en ander proberen...
maandag 27 juli 2020 - 11:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon