menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe graszoden erg zacht

Ga naar meest recente reactie

dblomm

Tekst aangepast

Dblomm

Goedemiddag,

Ruim twee weken geleden zijn er in mijn tuin graszoden gelegd. Op advies van de hovenier heb ik de afgelopen twee weken de graszoden 2x een half uur per dag bewaterd.

De hovenier vertelde mij dat ik na twee weken de graszoden even moest controlleren of deze goed waren vastgegroeid, waarna ik het gras kon gaan maaien. Vandaag heb ik de eerste keer het gras gemaaid, maar bij het betreden merkte ik al meteen op dat de graszoden verre van egaal zijn. De graszoden zijn nog erg zacht en ik zak bij elke stap iets in de grond, waardoor ik het idee heb dat ik allemaal kuilen en hobbels aan het veroorzaken ben.

Is het normaal dat graszoden na twee weken nog steeds erg zacht zijn? En zijn de hobbels en kuilen die ik nu op merk blijvend?
woensdag 29 april 2020 - 15:11
Plantadvies

Plantadvies

Hoe was de ondergrond bewerkt?
woensdag 29 april 2020 - 17:09
dblomm

Dblomm

Ik heb het niet nauw gevolgd, maar er is een groot deel afgegraven, waarna er aarde is gestort. Dit is aangestampt en na een dag zijn de zoden strak tegen elkaar aangelegd en met een plank aangedrukt
woensdag 29 april 2020 - 18:41
Wannus

Wannus

Door het veelvuldig water geven (wat zeker nodig is bij graszoden leggen in het begin ) is de grond modderig en zacht . Voel eens aan de boorden of je nog weerstand hebt ( of de boorden reeds aan de grond kleven ) . Dan kun je stoppen met dagelijks water geven . Ik denk dat je hovenier je wel de juiste raad heeft gegeven .

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 29 april 2020 - 19:36
dblomm

Dblomm

De weerstand is zeker te voelen. Het gras lijkt op alle plekken goed vast gegroeid te zijn. De boorden zijn hier en daar wat minder vast. Ik ga er dan maar van uit dat het nog even tijd nodig heeft om het veelvuldig bewateren te laten wegzakken.
donderdag 30 april 2020 - 11:54
Plantadvies

Plantadvies

Ja klopt.....de hovenier is goed bezig geweest. Voorzichtig maaien op de hoogste stand. Dat het op sommige plaatsen zacht is heeft inderdaad te maken dat het nog niet vast zit op die plekken. Mocht je toch wat glooiingen krijgen, dan kruisje maken en vullen met grond. De flappen weer terug vouwen en water geven.
donderdag 30 april 2020 - 15:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon