menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuin 10-15 cm ophogen

Ga naar meest recente reactie

bladslaatje

Bladslaatje

Allen, ik ben bezig de tuin aan het ophogen ivm verzakking. Echter betreft het hier 10 tot 15 cm op sommige plekken. Nu tuinier ik altijd met de maan standen. Dus met dalende maan planten. Echter wat is wijsheid alle planten uitspitten en in die periode dus aan de slag? Of kan ik planten laten staan en buiten de maan standen aan de slag. Heeft iemand tips dan wel ervaring hier mee?
woensdag 19 februari 2020 - 17:59
Tuinprins

Tuinprins

Ik tuinier altijd met het weer als leidraad. Ik denk dat je daar meer aan hebt dan het spirituele geneuzel over maanstanden.

Aangezien we zo goed als geen winter hebben gehad zie je dat planten eerder beginnen te groeien dan in andere jaren. De eerste weken blijft het ook nog relatief mild. Dit betekent dat je nu beter de planten uit de grond kunt halen, de tuin ophogen en dan de planten weer terugzet. Als je te veel naar de maan kijkt zie je onvoldoende wat de planten doen ....


Gegroet, de tuinprins
woensdag 19 februari 2020 - 21:06
bladslaatje

Bladslaatje

Maar dus planten er wel uit en niet laten staan en aarde er over
woensdag 19 februari 2020 - 22:11
Tuinprins

Tuinprins

Ja, planten eruit halen, tuin ophogen, daarna planten terugzetten.
donderdag 20 februari 2020 - 06:23
leerling

Leerling

Ik begrijp dat je naar de absoluut beste omstandigheden wil zoeken om je tuin te beplanten en/of te onderhouden.

Als je je planten laat staan terwijl je 10 tot 15 cm ophoogt, gaan hun wortels verstikken, ongeacht de maanstand.

Zelf heb ik die theorieën over tuinieren bij verschillende maanstanden ook gelezen. Ze hebben me niet overtuigd. Ja, de maan heeft invloed op oceanen, maar dan gaat het om enorme massa's water. Niet echt te vergelijken met vloeistoffen in kleine, afgebakende cellen.
Wind die al dan niet uit een bepaalde hoek waait met een bepaalde kracht, de intensiteit van het zonlicht, de toestand van de bodem.... gaan veel meer invloed hebben.
De overgrote meerderheid van de tuiniers tuiniert zonder acht te slaan op de maanstanden. Haal er even wat kansberekening bij. Mochten maanstanden zo bepalend zijn, zouden tuinaannemers die er geen rekening mee houden allang failliet zijn.

De plantengids hier duidt per plant aan wat de beste zuurtegraad, standplaats (uren zon), bodemvochtigheid... is voor die plant. Ook dat zijn rekbare begrippen. Een zuurminnende vijverplant die liefst in volle zon groeit, moet je niet in de schaduw op kalkrijke droge grond planten. Maar hier (droge, zurige zandgrond) groeien net zo goed planten die van 'normale' grond houden of zelfs kalkminnend zijn.

Ideale omstandigheden zijn precies dat: ideaal. Dat is niet hetzelfde als noodzakelijk.
zaterdag 22 februari 2020 - 14:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon